Feeding The Future “Door de inflatie zetten mensen de knip in hun uitgaven voor verse producten”
Gondola Academy
Gondola Academy
Jan De Boeck, research consultant bij CPS GfK, focust in zijn onderzoek vooral op verscategorieën. Op Feeding The Future serveert hij relevante cijfers en boeiende inzichten, waarvan hier alvast een sneakpreview.
In een notendop: de consument gaat op zoek naar goedkopere alternatieven en heeft ook nood aan gemak en inspiratie. Door de inflatie van de voorbije jaren zetten mensen de knip in hun uitgaven. Dat is op veel vlakken merkbaar, waaronder ook bij verse producten. Waar het op neerkomt is dat men uitwijkt naar alternatieven die minder zwaar op de portemonnee wegen.
In de categorie vers vlees zien we een verschuiving van bijvoorbeeld kalfsvlees naar gehakt en gevogelte, producten met een lagere prijs per kilo. Om je een idee te geven: de prijs van varkensvlees is met 19 procent gestegen ten aanzien van vorig jaar, die van gevogelte met 14 procent en die van rundvlees met 8 procent.
Bij fruit staan kiwi’s en citrusvruchten onder druk, onder andere door slechtere oogsten en bevroren bloesems. De relatief goedkope bananen doen het dan weer goed.
Jazeker. Het viel op dat bewerkte versproducten zoals voorgesneden groenten goed hebben standgehouden. De categorie op te warmen kant-en-klare maaltijden doet het ook goed, terwijl maaltijdboxen in de klappen delen. Die zijn vrij prijzig en het is duidelijk dat de consument daarop heeft bespaard.
Dat wordt voor een deel gecompenseerd door de verspakketten in de supermarkt. Albert Heijn is daarin de koploper. Het idee is vergelijkbaar met de maaltijdboxen van aanbieders zoals HelloFresh. Je koopt een doos met producten waarmee je zelf aan de slag gaat, recept inbegrepen. Voor gezinnen is dat een interessante formule die gemak en inspiratie combineert. Je hoeft niet meer na te denken over wat je gaat klaarmaken, en alles (met uitzondering van eventueel het vlees) komt in een handige box. Mooi meegenomen is dat je minder verspilt omdat de ingrediënten in de juiste hoeveelheden worden geleverd.
Het gemak mag niet té ver doorschieten want dan verhoogt de prijs weer. Neem nu voorgesneden fruit. Dat is kostelijk en in tijden van inflatie grijpen we daar dus minder gemakkelijk naar. In die productgroep zien we dan ook een terugval.
Voor het eerst zien we dat de groei in vers er wat uit is bij de hard discounters. De marktaandelen nemen niet verder toe. Andere afzetkanalen die het moeilijk hebben zijn de markten en spelers in de korte keten zoals boerderijwinkels. Markten trekken traditiegetrouw een wat ouder publiek omdat je tijd moet hebben om ernaartoe te gaan. Tot slot is er ook een lichte achteruitgang in e-commerce. We kopen minder vaak vers en ook consumer goods in het algemeen online.
Peggy Van der Auwera
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?