Plus Dossier "In drie jaar tijd hebben we bijna 50% groei bereikt met etnische producten"
iStock
iStock
Na drie jaar van sterke groei, stokt de categorie etnische levensmiddelen, net als vele andere categorieën, in 2022. Toch blijven de vooruitzichten voor de fabrikanten zeer positief.
Zoals vrijwel de meeste levensmiddelencategorieën heeft die van de etnische producten het moeilijk in 2022, dat een jaar is van hoge inflatie. “Sinds het begin van het jaar is de categorie met ongeveer 10% gedaald ten opzichte van 2021”, vertelt Gregory Cauwe, senior brand & category manager bij Pietercil Delby’s, een distributeur wiens portefeuille een vijftiental merken omvat die verschillende ‘Food of the World’-keukens vertegenwoordigen, waaronder Suzi Wan, Old El Paso, So Thai en Nissin. Deze eerste vaststelling mag evenwel niet verhullen dat de categorie het op langere termijn eigenlijk zeer goed doet. “De etnische producten zijn nog geen grote categorie, maar ze groeien wel snel”, zegt Gregory Cauwe. “In drie jaar tijd hebben we bijna 50% groei bereikt, wat enorm is. Daarom zijn we er bij Pietercil van overtuigd dat de categorie zal blijven groeien zodra de economische situatie gunstiger wordt.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?