Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize
Hoe staat de Belgische consument ten opzichte van een transitie naar duurzame en gezonde voeding? 1.028 Belgische consumenten werden bevraagd in het Eat4Change-project geleid door het WWF. Is de consument klaar om ‘beter’ te consumeren? Om de brug te maken naar gezondere en meer duurzame voeding?
Binnen het onderzoek is duidelijk dat koopkracht het onderwerp van de dag is. 74% van Belgen geeft aan dat producten die een lage of positieve impact hebben op de planeet ondersteund moeten worden door de overheid, zodat deze producten aan een lagere prijs beschikbaar zijn. Consumenten willen wel voor de duurzame keuze gaan, maar willen er niet de hoge prijs voor betalen. 3 op 4 Belgische consumenten geeft daarbij aan dat het belang van kosten in voeding voor hen is gestegen.
Ook de opmars van ecolabels zal een impact hebben op het aankoopgedrag van de Belgische consument. Zo geeft Colruyt sinds recent de Eco-Score van producten weer op het prijsetiket. 51% van de Belgen geeft aan dat dit hun aankoopgedrag zal beïnvloeden, echter is het ook nog niet duidelijk wat deze scores betekenen. Zo verklaart 41% van de consumenten dat ze zo’n labels verwarrend vinden. Nog heel wat werk aan de winkel dus om consumenten correct te informeren.
De overheid moet alleszins een centrale rol nemen in het sturen van de transitie, aldus de Belgische consument. 40% geeft aan dat de overheid het initiatief moet nemen als het aankomt op de consument te leiden naar meer milieuvriendelijke voedingsopties. Ook financiële ondersteuning is daarbij niet uitgesloten. Voor 27% van de consumenten mogen de Belgische landbouwers in visserijen financiële steun verkrijgen, waar slechts 22% vindt dat voedingsproducenten of supermarkten aanspraak mogen maken op diezelfde ondersteuning.
Sustainability binnen voeding neemt alleszins toe in belang in het hoofd van de Belgische consument als aangegeven door 41% van het panel. Of ze klaar zijn om zelf ook financiële inspanningen te doen om voor de duurzame keuze te gaan, is een andere kwestie.
Benieuwd naar ons vorige artikel uit onze 'True cost of food' month?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?