De online-handel van producten en diensten zou in België dit jaar met 16,5% moeten groeien tot 9,6 miljard euro. Vorig jaar werd de drempel van de 8 miljard euro ruim overschreden zodat e-commerce nu goed is voor 2,01% van het bbp. Dat is dubbel zoveel als in 2010.
Dat blijkt uit het dossier “Belgium B2C E-Commerce Report 2016” dat de Ecommerce Foundation heeft opgesteld in samenwerking met BeCommerce, Ecommerce Europe, Gfk en PostNL. Het rapport, dat zopas verschenen, bevat cijfers over de Belgische markt in 2015 en prognoses voor 2016.
Uit het rapport blijkt dat de webhandel in België nog steeds fors uitbreidt. De groei met 16,5% is duidelijk hoger dan de jaarlijkse groei van de afgelopen jaren. Het percentage voor 2015 was 34,2%, maar die sprong was hoofdzakelijk te wijten aan een nieuwe methodologie. Kijkt men naar de drie jaren voordien (2012, 2013 en 2014) dan waren die percentages resp. 14,6%, 14,9% en 13,7%.
De verwachte groei voor dit jaar is dus beduidend hoger. Dat contrasteert overigens met het consumentengedrag in zijn geheel: de uitgaven in de retail-sector daalden vorig jaar met 0,3%.
De groei is aan twee factoren te danken. Enerzijds is het gemiddelde bedrag van de online aankopen hoger (gemiddeld 1.191 euro per koper in 2015, tegenover 964 euro in 2013), en anderzijds blijft het aantal consumenten dat op het internet koopt, eveneens groeien: 6,9 miljoen Belgen kochten vorig jaar minstens één keer iets online, tegen 5,6 miljoen in 2013. Liefst 74% van de Belgen boven de 15 jaar zijn nu e-shoppers.
M-commerce groeit, maar bescheiden
Uit het rapport blijkt tevens dat de Belgische online-klant relatief veel openstaat voor mobiele e-commerce: 12% van de e-commerce in 2015 was ‘m-commerce’ (voor een totaal bedrag van 969 miljoen).
En hoewel 55% van de bevolking over een smartphone beschikt, wordt deze eigenlijk weinig gebruikt voor online aankopen. Ruim twee derde van de consumenten die mobiel kopen, verkiezen nog steeds de tablet boven de smartphone.
Kleding, telecom en media
Kijkt men naar de meest verkochte producten, dan staan kleding en schoenen bovenaan, gevolgd door telecom en media/vermaak (boeken, CD’s en games, zeg maar). Home & garden staat verrassend op de vierde plaats, gevolgd door IT en huishoudelektronica. Onderaan de lijst staan voeding, consumentenelektronica en health & beauty.
Bij de diensten zijn vliegtuigtickets en hotels de grote slokops, gevolgd door, bijna op dezelfde hoogte reispakketten. Deze twee groepen domineren met ca. twee derde van de aankopen. Events zijn goed voor ca. 20% en verzekeringen voor geen 10 %.
Cross-border
De Belgen kopen vrij veel op buitenlandse webshops: 31% van hen kochten in 2015 minstens één keer kleding en schoenen ‘cross-border’. Ook zeer populair zijn boeken en CD’s (30%) alsook digitale camera’s (20%). Huishoudelijke producten en mobiele telefoons zijn daarentegen minder populair (12% in beide gevallen).
De redenen om in het buitenland te kopen zijn een beter aanbod (42%), betere voorwaarden (34%) en een betere beschikbaarheid (28%).
Betaalmiddelen
Het meest gebruikte betaalmiddel is de kredietkaart (35%), gevolgd door Bancontact (31%), PayPal (12%) en de overschrijving (10%). Betaling bij ontvangst is goed voor slechts 2%).
Kijkt men naar de meest gebruikte betaalmethodes in percentage van de online-uitgaven dan is de voorkeur voor de kredietkaart nog groter (46%). Bancontact is goed voor 23% van de uitgaven, de overschrijving goed voor 13% en PayPal goed voor 8%.
De opstellers van het rapport geven daarom de raad mee aan hen die in België een webshop willen starten, dat zij naast een betaling per kredietkaart zeker een optie ‘betalen per Bancontact’ moeten voorzien.
Klik hier voor het volledige rapport.