#5 Deze week brengen we u elke dag de getuigenis van iemand uit de retail die ook tijdens de coronacrisis werkt. Meer getuigenissen vindt u in ons magazine van april, dat u gratis thuis kan ontvangen (zie hiervoor onderaan het artikel).

Nancy Zole is supermarktmanager bij Albert Heijn in de regio Brugge. Toen op donderdag 12 maart mensen volop aan het hamsteren sloegen, was ze in haar kantoor aan het werken. “Ik weet nog dat ik in mijn kantoor aan het werken was, toen ik plots een telefoontje kreeg van mijn man. Hij vroeg me of het bij mij in de winkel ook ineens zo hectisch was geworden, dus ben ik snel ook nog maar eens gaan checken in de winkel zelf. En dat was inderdaad het geval. Het was een pak drukker, mensen hadden ook allemaal volle karren. Dus ik besefte wel dat het hamsteren ook bij ons in de winkel begonnen was”, vertelt ze.

Hoewel de Albert Heijn-winkel in Brugge voldoende voorraad had, duurde het niet lang voor de rekken leeg waren. “Het was echt raar. Je weet niet goed wat er gaande is en wat er op je afkomt, want zoiets hadden we nog nooit meegemaakt. Gelukkig werd het na 15 maart terug wat rustiger in de winkel.”

Toch zorgde de onwetendheid volgens Nancy ook voor een lichte angst en paniek bij het personeel. “Veel medewerkers zaten met vragen. Zo was het in het begin bijvoorbeeld niet duidelijk of we wel mochten openblijven en kwam bijvoorbeeld ook de vraag of het personeel nu toch geen mondmaskers moest dragen. Ik heb toen uitgelegd dat ze die wel mochten dragen, als ze zich daar beter bij voelden, maar dat het helemaal niet noodzakelijk was. Ik merk trouwens wel dat veel medewerkers tot op vandaag nog veel vragen hebben. Gelukkig zorgt Albert Heijn zelf voor voldoende informatie, dus dat helpt wel.”

Dat haar personeel met zoveel vragen zit heeft volgens haar te maken met de tegenstrijdige berichten die in de media verschijnen. “De berichten spreken elkaar vaak tegen, wat voor verwarring zorgt bij het personeel. Ik denk dat het in zo’n geval belangrijk is om het nieuws goed te filteren en het personeel nog meer dan anders gerust te stellen, zodat ze in alle rust hun werk kunnen doen. Daar hebben ze op dit moment echt behoefte aan.”

Het geruststellen is een element dat Nancy sinds de crisis mag toevoegen aan haar vaste takenpakket. “Over het algemeen doe ik nog hetzelfde werk als voor de crisis, al komt er nu wel het sociale aspect bij. Ik durf snel al eens een uurtje langer blijven vooral dan om de rust in de winkel te behouden, want ik merk dat mijn personeel af en toe nood heeft aan een babbel.” In zo’n geval neemt Nancy haar medewerkers even apart om naar hun verhaal te luisteren.  “Ik ben een echte people manager. Ik ken mijn personeel door en door, en merk dan ook snel als iemand met iets zit. En in de meeste gevallen helpt een babbel, zodat ze even hun hart kunnen luchten. In zo’n gesprek hoeft het trouwens niet alleen te gaan over vragen die ze hebben over het coronavirus, maar bijvoorbeeld ook over hun privésituatie. Doordat mensen verplicht moeten binnenblijven, kunnen er sneller conflicten ontstaan en dat zorgt voor stress, die ze vervolgens ook meebrengen naar het werk. Wat zijn dan vijf minuutjes van mijn tijd in ruil voor een gelukkigere medewerker?”

Ontvang Gondola Magazine gratis!

Blijf in uw kot, maar blijf geïnformeerd! U kan de magazines van april en mei gratis bij u thuis ontvangen. Om het te ontvangen, hoeft u enkel een gratis account op de website aan te maken en het inschrijvingsformulier invullen.

Klik hier

Getuigenis

Bent u benieuwd naar onze vorige getuigenis?

Klik hier
Getuigenis