- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Met het Europees kampioenschap voetbal en – als alles goed gaat – het begin van het ‘rijk van de vrijheid’ komt er een speciale zomer aan. Ook voor de markt van de alcoholische dranken.
Staan we voor ‘roaring twenties’, een decennium vol vrolijkheid en feest, zoals sommigen voorspellen? Het valt op zijn minst nog af te wachten. Niet iedereen voelt de impact van de crisis op dezelfde manier, sommigen moeten de broekriem aanhalen en denken liever niet aan feestvieren. Vast staat wel dat het einde van de pandemie een serieuze impact zal hebben op hoe, waar en hoeveel we consumeren. Een ontlading – in de vorm van uitbundig horecabezoek – komt er meer dan waarschijnlijk. Uit een rondvraag van handelsfederatie Comeos bleek in mei al dat Belgen van plan zijn meer geld uit te geven aan zaken die ze tijdens de pandemie het meeste misten: een horecabezoek, een uitstap of op reis gaan. Het alcoholverbruik dat in de voorbije maanden vooral thuis plaatsvond, zal voor een belangrijk deel terug naar de horeca verschuiven. Ook in regenachtige omstandigheden gingen mensen in groten getale naar de terrasjes die in mei opnieuw opengingen. Het zal zijn impact hebben op de verkoop in winkels en supermarkten. Bij Carrefour geeft woordvoerder Siryn Stambouli aan dat de supermarktketen in de categorie gedistilleerde dranken een terugval verwacht van 20%. “Maar zelfs dan zullen we nog boven de omzet van 2019 zitten.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?