Het eerste soldenweekend van het jaar was meteen goed voor een omzetstijging van 5% ten zichte van het eerste soldenweekend vorig jaar. Dat blijkt uit een rondvraag van NSZ bij 193 kleding- en schoenenwinkels. “Een eerste soldenweekend in volle kerstvakantie staat sowieso garant voor het nodige succes. Vraag is nu of het succes aanhoudt.”
Modehandelaars spreken door de bank over goede eerste koopjesdagen, zo blijkt een rondvraag van NSZ. Hun omzet ligt 5% hoger dan tijdens het eerste weekend van de wintersolden in 2015. “Een opsteker, maar zeker niet goed genoeg”, zo vat NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws de situatie samen. Het najaar verliep immers uiterst teleurstellend voor de modedetailhandel. Gemiddeld daalde de omzet van kledingwinkels dit najaar met 7% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Schoenenwinkels deden het iets beter, maar zagen hun omzet toch ook dalen met 4%.
"Tijdens de eerste twee soldendagen werd meteen 7% van de volledige herfst- en wintercollectie verkocht. Normaal gezien gaan modehandelaars met 35% van de collectie de solden in. Door het slechte najaar lag er nu bij het begin van deze solden nog 40% van de collectie in de rekken", klinkt het bij NSZ. De zelfstandigenorganisatie hoopt dat de handelaars aan het einde van de solden met maximaal 15 % onverkochte kledij en schoenen zitten. Dat is verre van evident, wetende dat tijdens een normale soldenperiode 20% van alle beschikbare artikels wordt verkocht.
Bovendien zijn de verwachtingen van de handelaars voor deze wintersolden bijzonder beperkt. Uit een bevraging die NSZ voor deze solden realiseerde bij 441 modezaken bleek immers dat 54 procent van de kleding- en schoenenwinkels slechtere solden verwacht in vergelijking met de wintersolden van vorig jaar. 37% van de winkels gaat uit van een status quo ten opzichte van vorig jaar, terwijl slechts 9% een beter resultaat voorspelt. “Zo negatief is de sector nog nooit geweest”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Opvallend is wel, zo bleek uit datzelfde onderzoek, dat het aantal voorstanders van de solden in de sector de afgelopen vijf jaar wel is afgenomen. In 2010 waren 82 procent van de kleding- en schoenwinkels helemaal overtuigd van het nut van twee soldenperiodes per jaar. Nu is dat aantal gedaald tot 68 procent. Dat heeft volgens NSZ voor een groot stuk te maken de teleurstellende soldenresultaten de afgelopen jaren. “De tijd dat solden synoniem waren voor succes ligt duidelijk achter ons”, constateert Christine Mattheeuws. “Daarom moeten modewinkels ook tijdens het jaar meer kiezen voor innovatie en nieuwe technologieën omarmen", besluit ze.