- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Belgische supermarkten zullen door het EK voetbal deze zomer 50 miljoen euro extra omzet boeken. Als de Rode Duivels de finale halen kan dat zelfs 80 miljoen worden. Dat blijkt uit een berekening van Buurtsuper.be.
Het EK is nog niet begonnen, maar de supermarkten lopen al een tijdje warm voor het voetbalfeest. Na het grote succes van voetbalproducten tijdens het WK voetbal in 2014, komt er weer een groot marketingoffensief naar de supermarkt. Ruim een maand voor de aftrap van het EK voetbal hebben tal van supermarkten hun aanbod al uitgebreid met T-shirts, vlaggen, capes, pruiken, spiegelhoesjes en stickerboeken van de Rode Duivels. Met succes.
Carrefour, officieel partner van de Rode Duivels, verkocht sinds begin april al meer dan 170.000 Panini-albums van de Rode Duivels. Het enseigne heeft de exclusiviteit voor de verkoop van de officiële merchandising van de Rode Duivels (uitgezonderd de commerciële partners van de KVBV) en heeft zelfs een speciale fanshop. Maar de voetbalgekte beperkt zich natuurlijk niet tot Carrefour alleen. Volgens zelfstandigenorganisatie Buurtsuper.be (Unizo) mag de sector een meeromzet van 50 miljoen euro verwachten tijdens het EK.
"De werkelijke meeromzet die zal worden geboekt, hangt natuurlijk af van het aantal wedstrijden dat de Rode Duivels zullen spelen,maar per wedstrijd gaan we toch uit van minstens 11 miljoen extra omzet. Dit betekent 35 miljoen als de Duivels in de groepsfase zouden eindigen en als we de finale halen, dan halen we zelfs 80 miljoen", zegt Luc Ardies, algemeen directeur van Buurtsuper.be.
"De bronnen van die extra omzet liggen eigenlijk verspreid over het volledige assortiment: 840.000 autostickers van Coca-Cola, 400.000 vlaggen die ook als cape kunnen worden gedragen en daarbovenop ook nog de artikelen die rechtstreeks aan het EK zijn gelinkt zoals voetballen, truitjes…”, aldus Ardies.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?