- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon maakt misbruik van zijn dubbele rol als verkoper en marktplaats voor andere verkopers. Het gebruikt data om zelf beter te concurreren tegen partijen die producten aanbieden op de marktplaats. Dat is de voorlopige conclusie van het onderzoek waarmee de Europese Commissie al meer dan een jaar bezig is.
Amazon verzamelt gegevens van externe verkopers op zijn platform in Frankrijk en Duitsland. Die data gebruikt het om beter te kunnen concurreren, waarmee de internetreus een oneerlijk voordeel in handen heeft, stelt Eurocommissaris Margrethe Vestager. "Het gebruik van deze data geeft Amazon de mogelijkheid om te focussen op de bestverkopende producten. Dat plaatst externe verkopers in de marge en ontneemt hen de kans om te groeien", aldus Verstager. Amazon heeft de komende weken de tijd om op de conclusie van de Europese Commissie te reageren.
Intussen startte de commissie een tweede onderzoek, waar gekeken wordt naar het eventueel voortrekken van verkopers die de logistieke diensten van Amazon gebruiken. Het is voor externe partijen mogelijk om alleen hun producten op Amazon te verkopen, maar zij kunnen ook van Amazons distributiecentra gebruikmaken. De Commissie denkt dat Amazon met deze functie zijn dominantie positie misbruikt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?