Laura Ferreira Porto
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Laura Ferreira Porto
#⑥ Vanaf 24 februari kan u twee weken lang elke dag een verslag vinden van #euroshop2020. We gingen langs bij de talloze stands van een van de grootste salons gewijd aan innovatie in de retailsector, die elke drie jaar plaats vindt in Düsseldorf, Duitsland.
De laatste tijd zijn consumenten meer en meer op zoek naar verse producten. Iets wat producenten maar al te goed beseffen, want op EuroShop waren er talrijke stands die uitpakten met de nieuwste technologieën op het vlak van bewaring van verse producten. Eentje die ons is bijgebleven is zonder twijfel Areco Group, een bedrijf dat bewaringsoplossingen voor groenten en fruit voorstelt. In het midden van zijn stand stond een groot fruit-en groentemeubel dat voorzien was van de nieuwste snufjes op het vlak van bewaring. Zo was er natuurlijk de befaamde dry misting techniek waarbij groenten en fruit beneveld worden zodat producten langer vers blijven en de smaak en kwaliteit tegelijk behouden blijft. Een bijkomend voordeel is dat plastic verpakkingen daardoor, in de meeste gevallen, overbodig worden en voedselverspilling verminderd wordt.
Een andere oplossing om groenten en fruit langer vers te houden, zijn de koelplaten van Areco Group. Die zijn niet alleen energiezuiniger dan traditionele koelvitrines, maar bieden ook een optimale en gemakkelijke regelbare contacttemperatuur tussen de 4 en 10°C, naargelang het product. “Er is bovendien geen droge luchtstroom en producten moeten op het einde van de dag ook niet opnieuw worden ingepakt”, verduidelijkt Robert Mura, technical account manager bij Areco Group. “Dankzij de koelplaten behouden groenten en fruit hun kwaliteit, verliezen ze minder snel gewicht en wordt het rottingsproces vertraagd.”
Toch focuste het bedrijf niet enkel op de bewaring van verse producten, maar pakte het ook uit met enkele interactieve tools om de winkelbeleving te verbeteren en klanten tegelijk ook meer inspiratie te bieden. Zo is er onder meer de interactieve display Addachef, die klanten niet alleen nieuwe producten laat ontdekken, maar die hen ook ideeën geeft voor een leuke maaltijd. “Het principe is simpel: klanten kiezen een stuk fruit of groente uit de lijst en krijgen vervolgens meer informatie over het gekozen product. Zo wordt er bijvoorbeeld vermeld in welk seizoen het stuk fruit het best wordt gegeten, hoelang het bewaard kan worden, op welke manieren het bereid kan worden, hoeveel calorieën het bevat enzovoort”, legt Robert Mura uit. “Daarnaast krijgen klanten ook leuke receptjes, inclusief de ingrediëntenlijst, aangereikt, die ze ter plaatse kunnen afprinten zodat ze in de winkel al meteen een maaltijd kunnen samenstellen voor die avond. Erg handig.”
Nog een handige tool? De grote display boven het schap met groenten en fruit. Daarop worden de prijzen van de groenten en fruit getoond. Het gaat trouwens om dynamische prijzen, die op één moment in alle winkels tegelijk kunnen worden aangepast. En dat is niet alles. “Kleine camera’s boven het schap met groenten en fruit registreren bewegingen. Als een klant dus een pak bananen aanraakt, krijgt hij op het scherm meteen meer uitleg te zien over de bananen in kwestie, inclusief de prijs”, besluit Robert Mura. Het is duidelijk dat klanten vandaag de dag niet enkel meer op zoek zijn naar kwaliteitsvolle en verse producten, maar dat ook gemak steeds meer centraal komt te staan.
Bent u benieuwd naar de andere innovaties die we ontdekten op EuroShop 2020?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?