Charlie De Keersmaecker/Amazon
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Charlie De Keersmaecker/Amazon
Amazon opent “binnen enkele maanden” een website waarop Belgische ondernemers producten kunnen aanbieden en consumenten aankopen kunnen doen. “Er is een groot potentieel in dit land”, zegt country manager Eva Faict.
Eva Faict was vandaag in Brussel één van de sprekers op een rondetafelgesprek rond de komst van Amazon en de impact op de Belgische e-commerce. Wanneer de Belgische website van het Amerikaanse bedrijf (www.amazon.com.be) precies gelanceerd wordt, is nog niet duidelijk, vertelde ze. “Maar het gebeurt binnen enkele maanden. We houden jullie op de hoogte van de precieze datum.”
We bereiken vandaag al miljoenen Belgen, maar zij waren aan het shoppen op de Franse, Duitse en sinds enkele jaren ook Nederlandse site van Amazon. We hebben gemerkt dat mensen een lokale ervaring willen: de taal, de prijzen, de producenten van hier. Daar wilden we op inspelen. Twee jaar geleden zijn we begonnen om de site in de steigers te zetten. Er is een groot potentieel: er zijn nog heel veel consumenten die ons nog niet of niet genoeg kennen. Aan de andere kant zijn er vandaag zo’n 1.000 Belgische ondernemingen die via ons platform verkopen. We weten dat er duizenden bedrijven zijn die hun voordeel kunnen doen met een goed uitgebouwd e-commercekanaal. Vorig jaar alleen al zijn er 6.000 webshops bijgekomen in België. Ook daar is het potentieel groot.
Wij kijken niet echt naar wat de concurrentie doet. We zijn overtuigd dat we bij Amazon een uitstekend platform hebben waarmee Belgische ondernemers een etalage voor Europa en de hele wereld hebben. We hebben de kennis, de technologie en de innovatie om hun business te stimuleren. Voor consumenten bieden we gemak, goeie prijzen en snelle leveringen. Ik denk dat dat van doorslaggevend belang is.
Ik denk dat e-commerce alleen maar zal groeien, ook in België. De Belgische consument is misschien wat terughoudender en sommige Belgische ondernemers zijn misschien conservatiever om de stap naar e-commerce te zetten, maar we zien dat die kloof stilaan overbrugd wordt. Zeker sinds corona is er een stroomversnelling geweest. Ik denk ook dat Amazon daar een belangrijke rol kan in spelen. We willen een vliegwiel zijn voor de Belgische e-commerce. We hebben enorm veel kennis en knowhow waarmee we ondernemers kunnen helpen.
Wij zijn lokaal. We hebben ons hoofdkantoor in Brussel, we werken samen met lokale ondernemers en we openen binnen enkele weken ook een distributiecentrum in Antwerpen waarmee we exclusief de Belgische markt gaan bedienen en waar 50 mensen gaan werken. Voor de laatste kilometer maken we gebruik van onderaannemers, zoals Bpost, dat al heel lang een partner is van ons.
We zijn constant bezig met ons op dat vlak te verbeteren. We hebben ons vorig jaar het objectief gesteld om ’s werelds beste werkgever te worden.
Niet in de nabije toekomst. Amazon is enorm aan het experimenteren met fysieke winkels. We zijn op dit moment heel veel aan het leren. Eens we genoeg kennis en knowhow hebben, kan het zijn dat we naar andere landen gaan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?