- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Facebook heeft haar online verkoopplatform Marketplace nu ook beschikbaar gemaakt in België en Nederland. Daarmee wordt het sociale netwerk nog meer een concurrent van veilings- en zoekertjessites zoals 2dehands.be.
Facebook-gebruikers verkopen al langer tweedehands spullen aan elkaar via het sociale netwerk, vooral in specifieke zoekertjesgroepen. Volgens Facebook bezoeken maandelijks meer dan 450 miljoen gebruikers zulke verkoopgroepen. Om op deze behoefte in te spelen en dit gebruik van Facebook te vereenvoudigen, lanceerde het techbedrijf vorig jaar Marketplace in de Verenigde Staten.
Sindsdien werd Marketplace ook beschikbaar gemaakt in Australië, Canada, Chili, Mexico, Nieuw Zeeland en het Verenigd Koninkrijk. Deze week rolt Facebook de dienst uit in Europa: Marketplace wordt gelanceerd in zeventien landen, waaronder België, Nederland en Luxemburg.
Via de nieuwe functionaliteit kunnen gebruikers op zoek gaan naar tweedehands spullen en er ook zelf aanbieden. Om de dienst gebruiken, moet de Facebook-gebruiker simpelweg op het nieuwe winkelicoontje (dat de komende dagen zichtbaar moet worden) duwen. Zo kan hij alle aanbiedingen in de buurt bekijken en zoeken op trefwoorden. Wie zelf iets te koop wil aanbieden, moet een foto nemen en wat informatie over het item aangeven. Kandidaat-kopers kunnen dan via Messenger een bod uitbrengen.
De betaling gebeurt niet via Facebook zelf, maar moeten de gebruikers onderling afspreken. Facebook neemt ook geen commissie op de transactie, maar zal wel advertenties plaatsen in Marketplace.
De uitrol van Marketplace is slechts nieuws voor veilingssite Ebay en diens dochtersite 2dehands.be. Door de tweedehandsverkoop te structureren binnen Marketplace, wordt Facebook een rechtstreekse concurrent van de zoekertjessites. Een niet te onderschatten concurrent ook, want Facebook kan op een een gigantisch bereik rekenen: maar liefst 6,2 miljoen Belgen hebben een profiel op het sociale netwerk. De drempel om spullen kopen en te verkopen is nog kleiner als het binnen Facebook kan, en het vertrouwen in kopers en verkopers groter omdat ze geen anoniem profiel hebben.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?