- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een naam van een populair product verander je niet zomaar. Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries, maakte in een interview bekend dat de naam ‘speculoos’ in ons land zou veranderd worden in ‘Biscoff’. Het publiek protesteerde fel.
In een interview met De Tijd zei Jan Boone dat speculoos voortaan ook bij ons Biscoff – een samentrekking van biscuit en coffee - zou heten. België was samen met Nederland en Frankrijk het enige land waar er nog ‘speculoos’ op de verpakking stond. Tijd om dat te veranderen, vond de CEO van Lotus Bakeries. Zijn bedrijf heeft mondiale ambities. Hij zei het terloops, maar de reacties van het grote publiek bleven niet uit. Op Twitter kwam er een storm van reacties, met trendende hashtags als #jesuisspeculoos en #biscoff.
Jan Boone schrok ervan, geeft hij toe aan Het Laatste Nieuws. “Dat er zo emotioneel gereageerd zou worden, hadden we niet verwacht. Ik zie het als een compliment. Mensen voelen zich verbonden met het merk. Ik hoop dat ze net als wij fier worden op het feit dat een Vlaams bedrijf een echt wereldmerk heeft gemaakt.” Boone onderstreept nu dat speculoos niet helemaal zal verdwijnen. Onder de naam Biscoff komt de slagzin 'The Original Speculoos'. “We willen onze roots niet veranderen.”De felle reacties doen denken aan vijf jaar geleden, toen Colruyt Group de naam van Cara Pils wou veranderen. Er kwam een petitie waarin de supermarktketen opgeroepen werd om de naam te behouden, wat uiteindelijk ook gebeurde.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?