iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Italiaanse zoetwarenfabrikant Ferrero verloor het vorige boekjaar (dat tot eind augustus 2022 liep) zo’n 24% winst, ondanks de omzet van 14 miljard euro.
De groep, bekend van merken als Ferrero Rocher, Nutella en Kinder, boekte vorig jaar 751 miljoen euro winst, ofwel 24% minder dan het jaar voordien. Toen restte er namelijk netto bijna 1 miljard euro, schrijft De Tijd. Toch bedroeg de omzet 14 miljoen euro, 10,4% meer dan een jaar eerder. De kloof werd gegraven door de hoge onkosten die het bedrijf maakte. Die stegen met 14,2% tot 12,7 miljard, sterker dus dan de omzet. Vooral kosten voor grondstoffen en benodigdheden alsook voor personeel – dat vorig jaar met 6,3% steeg – klommen hoog op door de inflatie.
De jaarrekening waaruit de cijfers blijken, geeft niets weer over de impact van de salmonella-uitbraak van vorig jaar in de fabriek in Aarlen. Toch zou die volgens De Tijd tot in de miljoenen euro’s oplopen. De productie stopte er een aantal weken lang omdat ze gereinigd moest worden.
Ferrero zelf zegt te geloven dat het ‘alle mogelijke uitdagingen’ aankan. Het bedrijf blijft financieel gezond ondanks de daling van de winst: het eigen vermogen nam tot 4,2 miljard euro toe.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?