FNG: achter de schermen van een zinkend schip
- FNG groep doet het al enkele jaren slecht
- Volgens L'Echo heeft de groep 734 miljoen euro schulden
- De aanzet daarvoor? De aankoop van Ellos in 2019 voor 229 miljoen euro
De FNG groep, dat onder meer merken als Brantano, CKS, Miss Etam en Fred & Ginger in zijn bezit heeft, verkeert in een slechte gezondheid. Achter de schermen loopt er heel wat fout en veel daarvan roept vragen op over de handelswijze van de eigenaars.
De recente aankondiging dat er mogelijk 287 banen en 47 winkels zouden verdwijnen, heeft duidelijk heel wat in beweging gezet. Ook bij het personeel, dat zich heel wat vragen stelt. Toch is de slechte gezondheid waarin de FNG groep verkeert niet nieuw. De groep kampt al een tijdje met schulden. “De verliezen schommelen rond de 292 miljoen euro, terwijl de groep heeft af te rekenen met een schuld van 734 miljoen euro", aldus L'Echo. In april had de groep al gevraagd om zijn jaarresultaten uit te stellen. Het teken dat het niet goed gaat met het bedrijf, want de jaarresultaten tonen immers de al dan niet goede gezondheid van een bedrijf. Dan is er ook nog het zeer recente vertrek van Dieter Penninckx omwille van “gezondheidsredenen.” De vakbonden wezen op de megalomane persoonlijkheid van Dieter Penninkcx: “Bazen die een maand voor de aankondiging van een ontslag vertrekken, dat zijn ratten die het schip verlaten." Yves Pollé, ad interim CEO van de FNG Group (hij volgt zelf Manu Bracke op, interim CEO voor een maand), toont zich bovendien blijkbaar zeer discreet over de discussies en onderhandelingen over de toekomst van de winkels en de medewerkers. Ter info: de groep stelt momenteel meer dan 3.000 mensen tewerk in België, Nederland en Scandinavië.
Maar hoe is de bal aan het rollen gegaan? In juli 2019 had FNG Ellos gekocht, een soort Scandinavische Zalando. De groep had voor deze overname 140 miljoen euro opgehaald via een onderhandse plaatsing van obligaties (kostprijs van de overname: 229 miljoen euro). De groep voerde een volledig verwoestend expansiebeleid. Het doel? Kapitaal aantrekken om te investeren in de ontwikkeling van bestaande merken (met name Brantano) en om de groeistrategie door middel van acquisities te ondersteunen. In 2017 behaalde FNG terug een financieel evenwicht, wat CEO Dieter Penninckx ertoe aanzette om aan te kondigen dat er in 2020 “50 nieuwe Brantano-winkels zouden openen”. De volgende stap is bekend: tien Brantano winkels worden geopend, maar FNG bereidt zich tegelijk voor om er een dertigtal te sluiten. Het is duidelijk dat de coronacrisis een grote financiële impact heeft gehad op de groep. Erger nog, de crisis heeft een Belgisch-Nederlandse retailkolos ten val gebracht. "Dit is een voorbeeld van een kapitalistisch bedrijf, dat buitenproportioneel groeit door overnames via schulden", verklaart Myriam Djegham, secretaris van de Franstalige vakbond CNE. "Zolang dit systeem werkt, worden de aandeelhouders betaald. Als het gigantische project niet meer werkt, zijn het de werknemers die betalen voor de genomen risico's, ook al zijn ze niet verantwoordelijk."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?