iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Franse regering overweegt de invoering van een zogeheten ‘anti-inflatie’-winkelmandje met een twintigtal spotgoedkope basisproducten om de hoge voedingsinflatie te counteren. De gesprekken met de supermarkten lopen.
De gas- en elektriciteitsprijzen zijn de voorbije weken en maanden terug naar beneden gegaan, maar de voedingsinflatie blijft onverminderd hoog. Eén van de manieren die de Franse regering bekijkt om de impact daarvan op gezinnen te beperken, is het invoeren van een ‘anti-inflatie’-winkelmandje, bericht de Franse krant Les Echos. Het zou gaan om een twintigtal basisproducten die grote supermarkten tegen heel lage prijzen – bijna de kostprijs – zouden aanbieden. “Het gaat om hygiëneproducten voor baby’s en volwassenen, zuivelproducten, verse producten, pasta, …”, meldt het kabinet van Olivia Grégoire, minister van Handel en Economie in de krant. Doordat het maar om een héél beperkt aantal producten gaat, zou de impact op de winstmarges van de supermarkten heel beperkt blijven. Het is nog lang niet zeker dat de maatregel erdoor komt, want de gesprekken met de supermarkten zitten nog maar in een beginstadium. De bedoeling zou zijn dat ze op vrijwillige basis meewerken aan het initiatief. In Griekenland, waar sommige voedingsmiddelen tot 50% in prijs gestegen zijn, bestaat er al iets soortgelijks. Het winkelmandje bestaat daar uit 51 basisproducten, van brood en pasta tot melk, eieren, rijst en vlees die met een blauw label gemarkeerd zijn. Het systeem is wettelijk verplicht en supermarkten die niet meedoen, riskeren een boete van 5.000 euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?