iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Na een lange strijd tussen detailhandelaren en de Franse regering heeft de laatste een besluit genomen. Vanaf nu zal krimpflatie wettelijk geregeld zijn: alle detailhandelaren zullen vanaf 1 juli 2024 verplicht zijn om klanten te informeren over producten die door krimp worden getroffen.
Shrinkflation, waarbij de hoeveelheid van een product wordt verminderd zonder de prijs te veranderen, heeft voor opschudding gezorgd en de Franse regering ertoe aangezet actie te ondernemen. Verschillende supermarkten, waaronder Carrefour en Intermarché, hadden gevallen gemeld waarbij consumenten waren misleid door merkproducten in hun supermarkten. Vandaag stelt de wet de richtlijnen vast. Vanaf 1 juli van dit jaar moeten alle detailhandelaars specifieke informatie weergeven om consumenten te informeren over elke gewichts- of volumevermindering die leidt tot een prijsverhoging of een ongewijzigde prijs. Deze richtlijn geldt voor alle soorten merken en heeft betrekking op alle voedingsmiddelen en non-food producten, met één uitzondering: voorverpakte producten waarbij de hoeveelheid kan variëren tijdens de bereiding en voedingsmiddelen die in bulk worden verkocht.
Bruno Le Maire, de Franse minister van Economie, legt uit: "In het bijzonder zal de aanduiding de prijsverandering per gewicht moeten specificeren, zodat consumenten de werkelijke prijsverandering kennen". Concreet betekent dit dat distributeurs een bord moeten ophangen in de buurt van de betreffende producten en dat ze het tot minstens twee maanden na de verkoop van het product moeten laten hangen. Met deze beslissing zet de Franse regering haar positieve streven om handelspraktijken te reguleren voort. Een dergelijke maatregel is zeer waarschijnlijk effectief om te voorkomen dat dit soort praktijken zich op de markt vermenigvuldigen. Deze praktijken kunnen in meer dan één opzicht kostbaar zijn als ze zich blijven verspreiden zonder dat er iets aan wordt gedaan. Aan de ene kant is het feit dat er reclame voor wordt gemaakt in de schappen een afschrikmiddel voor consumenten, die geconfronteerd worden met de merken die er gebruik van maken. Aan de andere kant hebben detailhandelaren geen zin om de taak op zich te nemen om dergelijke schapdisplays te installeren om te wijzen op dit of dat geval van 'krimp'. Of ze dwingen de merken om deze displays zelf te installeren met teams van merchandisers, of ze berekenen de installatiekosten door aan de betrokken leveranciers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?