- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De nettowinst van zuivelcoöperatie FrieslandCampina steeg vorig jaar met bijna 70%, blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf dinsdag publiceerde. De melkprijs steeg vorig jaar tot een recordhoogte.
“Het was een bijzonder jaar, in vele opzichten”, zo zegt de Nederlandse zuivelcoöperatie in haar jaarverslag. Dat blijkt: de melkprijs steeg vorig jaar met maar liefst 47,2% naar 58,69 euro per 100 kilo melk, wat ervoor zorgde dat de netto omzet met 22,4% steeg naar 14,1 miljard euro. De hogere melkprijs was het gevolg van minder aanvoer en hoge vraag na de coronapandemie. Bij de consumentenzuivel konden de hogere energie- en andere kosten niet volledig doorgerekend worden, meldt het bedrijf, maar elders kon dat gecompenseerd worden, zodat de nettowinst met net geen 70% (69,8%) steeg naar 292 miljoen euro. In totaal betaalde FrieslandCampina 5,4 miljard euro aan z’n leden-melkveehouders. Ook dat is een record. Dat terwijl er minder leden waren en er 2,5% minder melk geleverd werd. In het vierde kwartaal zag FrieslandCampina de prijzen al weer dalen, een trend die zich dit jaar naar verwachting zal doorzetten. Daardoor zal de winstgevendheid ook opnieuw naar beneden gaan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?