- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Intergamma, het moederhuis van Gamma (en Karwei), heeft een omzet van 1,4 miljard euro gerealiseerd in 2021. De verkoop was zwakker dan vorig jaar, maar iets beter dan in 2019, het laatste jaar voor corona.
De omzet van de DIY-groep Intergamma bedroeg 1,419 miljard euro, terwijl het EBITDA uitkomt op 191 miljoen euro. Het gaat om een iets beter resultaat dan in 2019, wanneer de verkoop van de groep 1,407 miljard bedroeg, maar de winst beperkt bleef tot 136 miljoen euro. Tijdens coronajaar 2020 was de omzet van Intergamma groter (1,7 miljard euro), terwijl de winst kleiner was (188 miljoen euro). Het enthousiasme van consumenten voor renovatie zette zich dus door in 2021, zonder de pieken te bereiken die er het jaar ervoor waren. Maar als we het ene met het andere jaar vergelijken, valt vooral op dat de online verkoop (280 miljoen euro in 2021) een bepalende rol gespeeld heeft in de resultaten van de groep. Het compenseerde ruimschoots de impact van de lockdowns en de winkelsluitingen. Hoe zal 2022 eruit zien? Harm-Jan Stoter, CEO van Intergamma, kiest ervoor om voorzichtig te blijven, door de “onzekerheid rond het consumentenvertrouwen, de energiecrisis, de inflatie en de oorlog in Oekraïne.” De man die in september na 16 jaar opstapt bij het bedrijf wijst erop dat “consumenten voorzichtig zijn als het gaat over belangrijke aankopen, een tendens die zich naar onze verwachting zal doorzetten zolang de onzekerheid aanhoudt.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?