- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De voedingsindustrie stopt vanaf juni 2023 met kinderreclame voor onder meer ijsjes, chips en frisdrank. Dat hebben de sectorfederaties van de voedingsindustrie (Fevia), de handelaars (Comeos) en de adverteerders (UBA) afgesproken.
Geen reclame meer voor ijsjes, chips, frisdrank, snoep en andere ongezonde voeding gericht op kinderen. Die beslissing neemt de voedingsindustrie nadat de Hoge Gezondheidsraad in oktober liet weten dat de zelfregulering in de voedingssector ontbreekt en dat overheden op alle niveau’s moeten ingrijpen en “een regelgeving invoeren die kinderen tot 18 jaar beschermt tegen reclame en marketing voor ongezonde voeding.” De voedingssector had een ‘Belgian pledge’ waarmee supermarkten en producenten sinds 2012 beloven hun reclame voor kinderen te beperken, maar die belofte wordt nu stevig aangescherpt. Vanaf juni sluit de sector een aantal producten volledig uit van reclame gericht op kinderen. Zo zullen bedrijven niet langer producten als ijsjes, chips, frisdrank, snoep en chocolade in de kijker zetten rond kinderprogramma's op tv. Tegelijk worden de nutritionele criteria strenger voor de producten waarvoor ze dan wel nog reclame mogen maken. De sector trekt ook de leeftijdsgrens op waarvoor strengere criteria gelden, van 12 tot 13 jaar. Zodra het doelpubliek van een programma voor minstens 30% uit kinderen jonger dan 13 jaar bestaat, beschouwt de voedingssector het als een kinderprogramma. Nu ligt dat percentage nog op 35%. Daarmee hoopt de sector wetgeving te kunnen ontlopen, want die zou strenger kunnen zijn dan wat de industrie nu zelf voorlegt. Het is afwachten of de overheid daar ook oren naar heeft.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?