Een gestandaardiseerd label voor de e-commerce pakjes zou consumenten, online retailers en dienstverleners nieuwe mogelijkheden en betere service bieden. Tevens zou de efficiëntie van internationale pakketdistributienetwerken stijgen, waardoor de kosten dalen.
Dat blijkt uit de conclusies van een werkgroep gepresenteerd tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Volgens de retailers en logistiek dienstverleners uit deze werkgroep kan een dergelijk gestandaardiseerd pakketlabel tevens een extra impuls aan de online omzet geven. Een gestandaardiseerd label zou vooral in de grensoverschrijdende e-commerce voordelen bieden.
“Er zijn maar een paar pakketvervoerders met een Europees dekkend netwerk. De rest draagt de pakketten over aan gespecialiseerde vervoerders in het buitenland, waarbij de pakketten opnieuw worden gelabeld. Daarbij gaat veel informatie verloren”, aldus Frits van den Bos, innovatiemanager bij GS1 Nederland, een onafhankelijke non-profit organisatie die ook in België actief is en die globale standaarden voor identificatie biedt.
Vaak gebeurt het immers dat de pakjesvervoerder in een ander land een nieuw pakketlabel over het bestaande label plakt. Daarbij kan niet alleen informatie verloren gaan, maar kunnen ook fouten bij het overschrijven gedaan worden.
Nieuwe diensten
Volgens de werkgroep vergemakkelijkteen standaardpakketlabel niet alleen de overdracht van pakketten aan buitenlandse pakketvervoerders, maar ook aan specialisten in stadsdistributie. Steeds vaker doen e-commercepartijen een beroep op deze specialisten voor het verzorgen van de ‘last mile’ in grote steden.
Een standaardpakketlabel maakt nieuwe diensten richting consumenten mogelijk. Zo zou het mogelijk zijn dat de consumenten al hun pakketten via één app kunnen volgen, ongeacht de vervoerder die ze aflevert. “Ook postagentschappen willen niets liever dan de mogelijkheid bieden om pakketten van verschillende vervoerders af te halen. De unieke barcode op het pakketlabel maakt dat mogelijk”, zegt Margreeth Pape, adviseur Logistiek & Duurzaamheid bij Thuiswinkel.org (de Nederlandse tegenhanger van BeCommerce) en voorzitter van de expertgroep.
Meer voordelen dan nadelen
Een standaardpakketlabel heeft als nadeel dat online retailers het wel eerst moeten implementeren, inclusief de bijbehorende data-uitwisseling en procesafspraken. Daartegenover staan een groot aantal voordelen. Ze hoeven niet langer voor elke pakketvervoerder een ander label te plakken en kunnen gemakkelijker van vervoerder wisselen zonder eerst systemen en printers te hoeven aanpassen.
“Omdat de internationale pakketdistributienetwerken beter op elkaar aansluiten, zullen ook de verzendkosten uiteindelijk dalen”, stelt de werkgroep. Thuiswinkel.org stelt vast dat een introductie van een standaardpakketlabel nabij is. “Europese postbedrijven en retailers, verenigd in Ecommerce Europe, hebben in nauw overleg al een standaardpakketlabel ontworpen. Dat ontwerp ligt nu ter goedkeuring bij de verschillende nationale normcommissies en wordt naar verwachting eind voorjaar definitief gemaakt”, zegt de organisatie.
SSCC-barcode
In dat ontwerp is op het pakketlabel een prominente plek ingeruimd voor de SSCC (Serial Shipping Container Code), een barcode die in het transport en de logistiek gebruikt wordt om een logistieke eenheid uniek en eenduidig te identificeren. Met deze barcode kan elk pakket een uniek identificatienummer toegekend worden. In Europa gebruiken de pakketvervoerders van enkele landen al pakketlabels met een SSCC.
Overigens stimuleert de Europese Commissie de introductie van een standaardpakketlabel. Brussel meent namelijk dat dit een belangrijk element is in de voltooiing van de digitale interne markt. “De internationale concurrentie op het gebied van e-commerce – met name uit China en de Verenigde Staten – wordt sterker. Door één markt te creëren en de cross-border verkoop te stimuleren, kunnen we concurrerender worden. Een standaardpakketlabel helpt daarbij”, stelt Van den Bosch nog.