Gewijzigd consumptiegedrag speelt ook Danone parten
- De coronacrisis laat zich duidelijk voelen bij Danone, vooral in Q2
- Vooral de categorie water incasseert zware klappen
- In tegenstelling tot e-commerce, daalt de verkoop bij out-of-home (-30%)
De impact van de coronacrisis laat zich ook bij Danone voelen. Vooral water incasseert flinke klappen (-19,1%), net als het out-of-home kanaal (-30%). Zo blijkt uit de halfjaarcijfers van Danone.
Ook Danone ondervindt hinder van de coronacrisis. De Franse voedingsproducent zag zijn omzet in de eerste 6 maanden van dit jaar met 1,1% dalen op vergelijkbare basis tot 12,2 miljard euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 12,7 miljard euro. Die lichte daling is vooral te wijten aan de coronacrisis, die zich vooral in het tweede kwartaal duidelijk liet gelden (-5,7% tegenover +3,7% in het eerste kwartaal).
Niet alleen een verdere verspreiding van het coronavirus naar nieuwe gebieden zoals Latijns-Amerika, Afrika en Indonesië lag hiervan aan de basis, maar ook de verplichte sluiting van de horeca en het einde van het hamstergedrag. Opvallend, aangezien diezelfde hamsterwoede er net voor zorgde dat de verkoop in het eerste trimester de lucht in schoot. Het is volgens Danone duidelijk dat consumenten steeds meer de negatieve economische gevolgen van de coronacrisis beginnen te voelen in hun inkomens, waardoor ze hun consumptiegedrag wijzigen.
Als we specifieker ingaan op de verschillende categorieën van Danone, zien we dat vooral water zware klappen moet incasseren. Dat had voornamelijk te maken met het gebrek aan out-of-home consumptie. De verkoop zakte met 19,1%, in tegenstelling tot zuivel, plantaardige en gespecialiseerde voeding die het wel goed deed. Als we water buiten beschouwing laten, zou de verkoop met 3% gestegen zijn in het eerste semester. Wat de kanalen betreft heeft vooral de out-of-home afdeling het moeilijk gehad: -30% op vergelijkbare basis. E-commerce steeg dan weer met hetzelfde percentage.
Voorlopig is het volgens Danone nog moeilijk in te schatten hoe de consumptiegewoontes en de macro-ecomische situatie zullen evolueren, gezien de onzekerheid die er heerst rond de versoepeling van de coronamaatregelen. “Toch zijn we ervan overtuigd dat het tweede kwartaal het meest uitdagende was van heel het jaar en dat de laatste jaarhelft een geleidelijke verbetering van de groei zal tonen”, besluit topman Emmanuel Faber.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?