iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Gezouten snacks hebben de wind in de zeilen: de categorie steeg zowel in waarde als in volume. Bovendien wordt ze gedreven door innovaties, waarbij vooral pikante smaken en ludieke vormen in de lift zitten. En alsof dat nog niet genoeg is, is er binnenkort het EK voetbal en de Olympische Spelen. Het recept voor een mooie zomer?
De spelers uit de categorie gezouten snacks kunnen tevreden terugblikken op het afgelopen jaar. De categorie behaalde als een van de weinige zowel groei in waarde (+15,7%) als in volume (+1,7%), ondanks forse prijsstijgingen (+13,8%). Dat blijkt uit jaarcijfers van marktonderzoeksbureau NielsenIQ (MAT P01 2024). “De consument werd vorig jaar voortdurend geconfronteerd met sterke prijsstijgingen als gevolg van onder meer de gestegen productiekosten door de oorlog in Oekraïne, ook in de media werd hierover uitgebreid gecommuniceerd. Dit resulteerde in een veel bewustere wijze van aankopen doen”, vertelt Camille Côme, brand manager convenience meals & indulgence bij Products and Brands Group (P&B Group). “Wanneer het echter om snacken gaat, volgt de consument meer zijn buikgevoel en wordt er minder prijsbewust aangekocht. Het snackmomentje is een verwenmomentje, daarop wil de consument niet inboeten.” Mietje Kesteleyn, marketing director bij Croky, wijst ook op het voordeel van de lage prijzen: “Gezouten snacks zijn relatief goedkoop in tegenstelling tot andere productcategorieën zoals bier, vleeswaren, frisdranken … Dat maakt dat de absolute prijs van een zakje chips betaalbaar blijft voor iedereen, wat resulteert in groeiende cijfers.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?