In het eerste kwartaal van 2018 is het consumentenvertrouwen in Europa op een relatief stabiel niveau gebleven. Voor 2018 voorziet GfK dan ook een stijging van 1,5 tot 2% in de reële uitgaven bij particuliere huishoudens in de Europese Unie, al zorgt de onzekerheid rond de lonen voor een voorzichtige koopbereidheid bij de Europeanen. 

De stemming van Europese consument blijkt in het eerste kwartaal van 2018 minder optimistisch dan eind vorig jaar. “Landen die in 2017 sterke stijgingen vertoonden, hebben duidelijk punten verloren”, legt GfK uit in het kader van zijn GfK rapport over klimaatconsumptie, dat het consumentenvertrouwen in 28 landen van de Europese Unie bestudeert.

Belgen veel optimistischer over de economische ontwikkeling in ons land

“De economische verwachtingen daalden in maart 2018 gemiddeld met 15 punten in alle EU-landen", meldt het onderzoeksbureau. Dat is een daling van twee punten ten opzichte van december 2017. In het bijzonder in Frankrijk en Oostenrijk lijkt de euforie in de nasleep van de verkiezingen tijdelijk te zijn afgenomen. Consumenten in Tsjechië en België hebben een veel positiever beeld van de economische ontwikkeling in hun landen. Wanneer Belgen bijvoorbeeld gevraagd wordt naar de economische ontwikkeling in ons land, is de Belgische consument optimistischer dan aan het einde van 2017. De economische verwachtingen stegen dan ook met 5,2 punten in het eerste kwartaal naar 29,6 punten.

Belgen het minst optimistisch over loonontwikkeling

Wat betreft loonontwikkeling zien we aarzeling bij de Belgen: hoewel de waarde in februari 2018 met 13,9 punten aanzienlijk negatiever was dan aan het eind van vorig jaar, leken consumenten meer vertrouwen te krijgen in het vroege voorjaar. De indicator kwam uit op nul punten in maart, wat 1,8 punten meer is dan in december 2017. Consumenten in Groot-Brittannië en Bulgarije waren daarentegen bijzonder optimistisch dat de lonen zouden stijgen.

Voorzichtige koopbereidheid

Tock kan de onzekerheid rond lonen ook een reden zijn voor de voorzichtige koopbereidheid. Deze bereikte 13 punten in maart 2018, wat 6,8 punten lager is dan in december 2017. De koopbereidheid in de hele EU daalde in het begin van het jaar gemiddeld met 1,3 punten en bedroeg in maart 19,7 punten. In tegenstelling tot de meeste andere Europese landen kende deze indicator een sterke stijging in Tsjechië.