- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Niet alle winkels nemen het even nauw met de nieuwe wetgeving rond bedrieglijke promoties die sinds 1 juli is in gegaan, blijkt uit onderzoek van Test Aankoop. Ook grote online-aanbieders gaan in de fout.
Sinds kort is er een nieuwe wetgeving die een eind moet maken aan bedrieglijke promoties, die de kortingen aantrekkelijker voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn. De wet eist dat handelaars elke geafficheerde korting, solden of prijsvermindering toepassen op de laagste prijs die ze in de voorafgaande dertig dagen voor het product of dienst aanrekenden. Naast de geafficheerde korting moet ook deze referentieprijs expliciet worden vermeld, zowel online als in de winkel. Niet iedereen respecteert de nieuwe wet, blijkt uit onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Een kleine steekproef leert dat zo goed als alle online aanbieders van consumentenelektronica zich eraan bezondigen. “Binnen de kortste tijd vonden we een handvol overtredingen”, zegt woordvoerder Simon November in Het Laatste Nieuws. “Pogingen om de consument te misleiden.”
Zo stonden er volgens de organisatie op de webshops soldenpromoties die er in werkelijkheid geen zijn. Het ging om kortingen van onder meer 11% voor een smart TV van Samsung en 33% voor een wasmachine van Whirlpool. Die zouden precies dezelfde zijn als die degene die in de 30 dagen voor de solden werden aangeboden. Ook Coolblue, Krëfel, MediaMarkt en Selexion stelden promoties voor fototoestellen, tv's, soundbars en micogolfovens veel rooskleuriger voor dan ze zijn. Dat deden ze simpelweg door te verwijzen naar een hoge referentieprijs die nooit eerder of hooguit gedurende één dag werd gevraagd. Ook bij Bol.com stelde Test-Aankoop overtredingen vast, klinkt het. Het gaat volgens de organisatie misschien niet altijd om bewuste fouten, maar de boodschap is wel dat de consument oplettend moet zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?