Rico Back, de topman van pakketvervoerder GLS, verwacht dat de consumenten in de toekomst zal moeten betalen voor ‘convenience’. De kosten in het pakjesvervoer blijven maar stijgen en hij sluit dan ook niet uit dat men op termijn een toeslag zal moeten betalen voor een pakketbezorging aan huis. Ook stelt hij de levering binnen de 24 uur in vraag.

In een interview met het Duitse vakblad DVZ zegt Back dat er in de sector van de pakjesbezorging een trend heerst om meer ‘convenience’ in de laatste kilometer te creëren. “Maar dan moet tegelijkertijd de kwestie van de betaling aan de orde worden gesteld. Men moet de klant vertellen: “U kunt uw pakje om het even wanneer gratis afhalen in een afhaalpunt of in een kluis, maar ik kan het ook op een bepaald tijdstip bij u thuis leveren. Maar dan moet u meer betalen voor dit gemak”.

Deze overweging om te laten betalen voor meer ‘convenience’ is ingegeven door de forse kostenstijging in de last mile en in de rest van de transportketen. “Of het nu in Europa is of in Amerika: er is een tekort aan chauffeurs en de lonen zullen blijven stijgen. Men kan niemand meer voor het minimumloon krijgen. Mensen verwachten eerlijke lonen en goede banen. Dat leidt tot een exponentiële stijging van de kosten voor het ophalen van de pakketten, het transport naar de sorteercentra, de levering en de bedrijfsvoering in het algemeen”, zegt Back.

‘Next Day’ wordt steeds moeilijker

Volgens hem stijgen die laatste kosten onder andere omdat er meer depots gebouwd moeten worden om de trajecten naar de afleveringspunten korter te maken. Daarnaast komen koeriers ook vaak voor een gesloten deur te staan. Nog een factor is dat de congestie overal groeit en de binnensteden steeds meer verstopt raken. “Het is dan ook een behoorlijke uitdaging om binnen 24 uur te leveren”, klinkt het nog. 

Ook de pieken opvangen wordt volgens hem een steeds groter probleem. “Wij moeten ons organiseren in functie van de volatiliteit van de pakketvolumes. Dat is eveneens een hele uitdaging, omdat deze pieken niet alleen seizoensgebonden zijn, maar zich ook tijdens de week voordoen. Wij overwegen dan ook strategisch diensten aan te bieden die niet in 24 uur leveren, maar misschien in twee of drie dagen, om de volatiliteitsgolven tijdens de week af te vlakken”.