- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ondanks een heropflakkering in het vierde kwartaal, ging de Belgische non-food retail er in 2016 met 0,7% op achteruit. Vooral televisies, spelconsoles en laptops kenden een slecht jaar.
Uit het laatste GfK Retail Report blijkt dat de Belgische non-food verkoop in het laatste kwartaal van 2016 met 2% groeide ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral kleine (+15,3%) en grote huishoudapparaten (+2.9%) deden het eind vorig jaar beter, net als de doe-het-zelfsector (+3.5%). Zelfs markten die het al even moeilijk hebben, zoals boeken (+0.9%) en fashion (+3.7%) gingen erop vooruit.
Het goede vierde kwartaal kan echter niet verhelpen dat de Belgische non-food retail over heel 2016 krimpt. Volgens GfK ging de markt met 0,7% achteruit ten opzichte van het jaar ervoor (YTD GfK).
Een belangrijke daler is consumentenelektronica, die 3,7% achteruitgaat. Na een piek in de verkoop van tv’s tijdens het EK Voetbal, kende de markt een sterke terugval in de tweede jaarhelft.
Binnen Media & Entertainment daalde de omzet over het volledige jaar met 7,8% door zwakke prestaties van het gaming segment. Ondanks de introductie van nieuwe spelconsoles, innovaties in virtual reality en de hype rond retro games, konden de games niet groeien.
Gaming accessoires, die onder ‘IT & Office’ vallen, deden het dan weer wél goed. Toch konden ze niet verhinderen dat de IT-markt met bijna 5% daalt over heel 2016 door de slabakkende verkoop van pc’s, laptops en tablets.
Maar er is ook goed nieuws… De telecommarkt blijft kwartaal na kwartaal groeien, en sluit 2016 af met een omzetgroei van meer dan 10%. Vooral de verkoop van smartphones blijft goed gaan, al kan ook de -nog zeer kleine- markt van de wearables met een driecijferige groei uitpakken.
Ook de kleine huishoudapparaten presteerden uitstekend in 2016 en groeiden met 7.8% dankzij het succes van ‘handstick’ stofzuigers en de ‘low oil’ frietketels. De grote huishoudapparaten noteerden eveneens een sterke groei (+4.8%). Dankzij de aanhoudende kookhype, is de consument bereid om meer uit te geven aan zijn keukenmateriaal.
Dezelfde kookhype heeft ook de verkoop van (kook)boeken in ons land een boost gegeven, al kon de piek tijdens de feestdagen het slechte jaar niet helemaal goed maken (-1.3%).
Veelbelovend nieuws is er nog voor de Belgische doe-het-zelfsector. Ondanks het slechte weer, konden de klusjeswinkels een groei van 1,9% optekenen voor het afgelopen jaar. Deze groei is deels te verklaren door de opening van nieuwe verkooppunten, maar het is hoe dan ook een opsteker voor een sector die het al even moeilijk heeft.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?