Carrefour
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Carrefour
Carrefour publiceerde woensdag stevige resultaten voor het voorbije jaar. Vooral dankzij de thuismarkt Frankrijk, maar ook elders deed de groep het goed. In België wogen de logistieke problemen op het tweede semester.
De Franse supermarktketen zet een vergelijkbare omzetgroei van 2,3% neer, goed voor 8,21 miljard euro, terwijl zijn operationele winst met 7,7% steeg om bij 2,3 miljard uit te komen, hoewel 2020 ook al een heel geslaagd jaar was. Ook opmerkelijk is dat de online voedingsverkoop van de retailer met 20% gestegen is, dat het kostenbesparingsplan 930 miljoen euro opbracht vorig jaar (met een nieuwe doelstelling van 2,7 miljard euro tegen 2023) en dat de winkelopeningen de verwachtingen overstegen. De raad van bestuur besliste bovendien om een nieuw aankoopprogramma van aandelen op te starten voor een maximum van 750 miljoen dollar, terwijl de aandeelhouders in juni een dividend van 0,52 euro per dividend zullen aangeboden krijgen (tegenover 0,48 euro in 2020). Na de bekendmaking van de resultaten schoot de waarde van het aandeel van Carrefour op de Brusselse beurs met 5% omhoog donderdagmorgen. “Carrefour heeft een heel goed jaar gehad, een bevestiging dat het strategisch plan goed uitgevoerd werd”, aldus CEO Alexandre Bompard. “Ons omnichannel-model breidt uit en slaagt erin de klanten te verleiden: ons digitaal offensief maken van ons een marktleider in nieuwe markten, ons winkelpark groeit aan een versneld ritme, en we winnen marktaandeel in de belangrijkste landen.”
Op Europees niveau is het operationale resultaat van Carrefour met 3,3% gestegen tot 718 miljoen euro, terwijl alle landen – behalve België – een vooruitgang in rentabiliteit laten zien, vooral dan Spanje en Italië. In ons land, waar de groep het over twee jaar wel goed doet, is de vergelijkbare verkoop gedald met 4,2% in 2020 en zelfs met 6,8% in het vierde trimester. Verantwoordelijk daarvoor zijn de zware logistieke problemen bij onderaannemer Kuehne+Nagel, dat bij stakingen zijn distributiecentra in Nijvel moest sluiten. Daardoor waren er herhaaldelijk lege rekken in de Belgische winkels van Carrefour. De situatie is intussen verbeterd, maar nog niet helemaal opgelost.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?