Greenyard
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Greenyard
In een Europese markt die achteruitgaat als gevolg van de macro-economische en geopolitieke onrust, presteerde Greenyard beter dan de markt. Zo nam de omzet in het eerste semester van dit jaar met 7,3% toe. De winst ging licht achteruit.
Ondanks dat de groenten- en fruitmarkt sterk wordt beïnvloed door de huidige economische context, heeft Greenyard het zowel qua volumes als qua prijzen beter gedaan dan de markt. Vergeleken met een (tijdelijk) dalende Europese versmarkt, verhoogde de groep haar marktaandeel in het Fresh-segment. Ook in het Long Fresh-segment namen de volumes toe in de eerste jaarhelft van Greenyards boekjaar 22/23. De like-for-like omzet steeg in het eerste semester met 7,3% tot 2,27 miljard euro, een versnelling tegenover de 4,8% groei in het eerste kwartaal van dit jaar. Zowel Fresh als Long Fresh groeiden met respectievelijk 5,9% en 14,5%. Ondanks de economische onrust, de verstoringen in de toeleveringsketen en een periode van droogte, ging het aangepaste EBITDA van de groep slechts licht achteruit (-2,7%): van 82,6 miljoen euro vorig jaar naar 80,4 miljoen euro. Hetzelfde geldt voor de nettowinst dat het afgelopen semester eindigde op 7,1 miljoen euro, tegenover 8,5 miljoen euro dezelfde periode vorig jaar. De nettoschuld tot slot daalde van 338,1 miljoen in dezelfde periode vorig jaar naar 328,4 miljoen euro nu.
"De huidige economische omstandigheden hebben ertoe geleid dat de gemiddelde groenten- en fruitconsumptie per persoon ver onder de minimumhoeveelheid van 400 g/dag blijft die de WHO aanbeveelt”, reageert co-CEO Hein Deprez. “Vandaag hebben we echt een uitzonderlijk momentum om de pure kracht van groenten en fruit ten volle te benutten. Er worden gunstige beleidsprioriteiten en -strategieën genomen en uitgerold die de essentiële rol van de meest gezonde en duurzame voedingscategorie benadrukken. Tegelijkertijd zien we dat groenten en fruit een beperkte impact hebben op de koopkracht. In de winkelmanden van de consumenten is het inflatie-effect op deze producten uitgebleven. Meer dan ooit is dit het moment om de consumptie van groenten en fruit te verhogen, in het belang van mens en planeet."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?