- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Italiaanse keuken staat voor authentieke ingrediënten en een gevarieerd aanbod, maar de jongste tijd ook voor een grillige verkoop. Pasta, pizza’s en bijhorende sauzen deden het tijdens de pandemie uitstekend. Er is een lichte terugval tegenover vorig jaar, maar in vergelijking met precoronajaar 2019 is er nog altijd groei. Alleen de stijgende graanprijzen dreigen roet in het eten te gooien.
Een aparte Italiaanse afdeling is er niet in de meeste supermarkten, maar meestal bulkt het in verschillende rayons van typisch Italiaanse producten - van pasta over tomaten in blik tot olijfolie. Veel Belgen houden van de Italiaanse keuken, al zitten er veel minder aardappelen, boter en vetten in, net de ingrediënten die onze keuken al decennialang zo aantrekkelijk maken. La cucina Italiana is lichter en zonniger, en net daarom houden veel Belgen er van. Die voorliefde is voelbaar in de omzetcijfers van supermarkten. Globaal laat de categorie volgens de cijfers van marktonderzoeksbureau NielsenIQ een heel uiteenlopend beeld zien, met onderdelen die het goed doen en andere onderdelen die een lichte terugval kennen, wat niet abnormaal is na twee jaren waarin pasta, pizza’s, sauzen en andere Italiaanse producten het uitzonderlijk goed deden. De Italiaanse sauzen gaan in volume achteruit (-2,53%) bij een lichte prijsstijging (+0,67%). Eenzelfde beeld bij diepvriespizza’s: -2,78% in volume bij een uiterst minieme prijsdaling (-0,44%). Een totaal ander plaatje is het bij diepvriespasta, die een forse opstoot kent (+59,09%), gelinkt aan een prijsdaling (-16,19%). Alle data gelden voor PO3, tot 27 maart van dit jaar.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?