- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
In 2018 kocht de Belg gemiddeld 37 kg verse groenten en 45 kg vers fruit. Dit is respectievelijk 2% en 5% minder dan het jaar voordien. De fruitbestedingen stegen door een hogere gemiddelde winkelprijs wel met 1%. De nummer één in de groentekorf blijft de tomaat, op de voet gevolgd door de wortel. De appel wordt in de fruitkorf ingehaald door de banaan, die zich op nummer één nestelt. De appel verliest op lange termijn marktaandeel, wat vorig jaar versterkt werd door een tegenvallende oogst.
In het winkellandschap van groenten en fruit was er weinig verandering. Hypermarkten en grotere supermarkten blijven met 48% marktaandeel een stevige marktleider gevolgd door hard discount met 23% (-1 procentpunt) en de buurtsupermarkt met 16% marktaandeel. Dat alles leert VLAM uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK Belgium via zijn panel van 5.000 Belgische gezinnen verzamelde. De cijfers hebben enkel betrekking op thuisverbruik.
De aankopen van verse groenten voor thuisverbruik schommelden tot 2014 rond de 40 kg per capita maar daalden sindsdien met 3 kg tot een voorlopig dieptepunt van 37,3 kg in 2018. Door een stijging van de gemiddelde prijs van 2,52 euro in 2017 naar 2,58 in 2018 bleef de groentebesteding met 96,15 euro per capita wel op peil. Nagenoeg alle Belgische gezinnen kopen verse groenten. Ze doen dit gemiddeld 55 keer per jaar, wat ruim één keer minder is dan in 2017. Vlamingen en gezinnen uit de hogere sociale groep kopen in verhouding meer verse groenten dan Walen en gezinnen uit de middelste en lagere sociale groep. Opmerkelijk is dat gepensioneerden met een beperkt inkomen vorig jaar meer groenten kochten. Binnen het verse groentesegment daalden de voorverpakte verwerkte groenten, na enkele jaren van groei, van 3,7 kg per capita in 2017 naar 3,5 kg in 2018. Hiermee heeft dit segment een aandeel van 9% in volume en 18% in bestedingen. Deze daling is vooral toe te schrijven aan de kleinere gemiddelde verpakkingsgrootte binnen deze categorie.
De biogroenten groeiden in 2018, onder impuls van Wallonië, verder door. 7 op 10 Belgen kopen al eens biogroenten. De Belg koopt gemiddeld 2,2 kg biogroenten per jaar.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?