- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#2 COVID-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. De aankopen van verse voeding lagen in 2020 maar liefst 9% hoger dan in 2019. In 2021 daalden de aankopen van verse voeding met 2% in volume maar kwamen ze nog steeds 7% hoger uit dan in 2019, stelt VLAM. Een overzicht van de categorieën. Dit keer is het de beurt aan groenten en fruit.
De groente- en fruitbestedingen daalden in 2021 met 5% (verse groenten -4,5% en vers fruit -6%), maar dit is 10,5% hoger dan vóór corona (verse groenten 13% hoger en vers fruit 8% hoger). De verse groenten waren vorig jaar gemiddeld 4% goedkoper en de aankopen van verse groenten bleven quasi stabiel in volume per capita (-0,6%). Binnen de top tien konden bloemkolen (+31% in volume) en sla (+6%) nog groeien. Binnen de slacategorie deed de kropsla die fors goedkoper was het bijzonder goed (+32% in volume). Onze nationale trots witloof viel lichtjes terug (-3% in volume), maar grondwitloof groeide dan weer fors (+81%). De nummer één in de groentenkorf blijft de tomaat, op de voet gevolgd door de wortel. In 2021 kocht de Belg gemiddeld 39 kg verse groenten en besteedde er 110 euro aan.
De aankopen van vers fruit daalden met 3% in volume per capita. De gemiddelde fruitprijs lag 3% lager dan het jaar voordien. De banaan blijft in de fruitkorf op nummer één. De appel op nummer twee daalde met 7% meer dan gemiddeld. Jonagold blijft een stevige marktleider met 38% marktaandeel, maar het is vooral Pink Lady die, na enkele mindere jaren, terug terrein kon winnen. Stijgers in de fruit top 10 waren kiwi (+5%) en druiven (+4%). De aardbeien vielen na een uitstekend seizoen in 2020 sterk terug (-11%). De blauwe bosbessen blijven het goed doen (+15%), alsook ananas (+19%) en biofruit (+11%). De perenverkoop daalde met 5%. In 2021 kocht de Belg gemiddeld 44 kg vers fruit voor 128 euro.
DIS 1 is met 53% marktaandeel een stevige marktleider gevolgd door hard discount met 23% die in crisistijd weet te groeien. Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt met 10% marktaandeel. De openbare markt had het moeilijk omdat ze tijdelijk gesloten waren in 2020 maar herstellen nu hun marktpositie (4% marktaandeel). De e-commerce blijft beperkt maar verdubbelt haar aandeel van 1 naar 2%.
Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?