iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
In maart van dit jaar keurde de Europese Unie een nieuwe richtlijn goed die de strijd wil aanbinden met greenwashing. Om meer inzicht te verwerven in die nieuwe regelgeving hadden we een gesprek met Aude Mahy, advocate gespecialiseerd in levensmiddelenrecht en partner bij het kantoor Daldewolf.
In een notendop komt het hierop neer: als de claim die een logo vermeldt, wordt beschouwd als ruim, vaag, enzovoort, mag dat logo niet meer bestaan. Neem bijvoorbeeld het label van de Rainforest Alliance. De vermelding ‘Rainforest Alliance’ is op zich geen claim die bijvoorbeeld stelt dat een product duurzaam, milieuvriendelijk of zo is. En als die organisatie beschikt over een lastenboek dat openbaar toegankelijk is, zoals hier inderdaad het geval is, en ze regelmatig wordt gecontroleerd door een externe onafhankelijke instantie, vormt dat logo voor mij geen enkel probleem. Dat neemt trouwens niet weg dat het label toch het voorwerp kan zijn van een debat over de inhoud. Maar hier gaat het voor mij wel degelijk om de vorm. Een logo met de vermelding ‘CO2-neutraal’ zonder enige verdere rechtvaardiging of controle door een derde partij, zal dus niet meer mogen bestaan.
Precies. En daarvoor moeten ze worden gecontroleerd volgens heel specifieke regels. Stel je voor dat er een logo zou bestaan met de vermelding ‘milieuvriendelijk’ – dat zou niet worden aanvaard. Het enige ‘eco-keurmerk’ dat voortaan nog zal worden aanvaard, is het Europese eco-keurmerk, want dat is geauditeerd, gecontroleerd en voldoet aan regelgeving op Europees niveau.
Absoluut, die zullen volledig verboden worden.
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?