- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Het Amerikaanse marketingbedrijf Groupon krijgt nu ook in Europa rake klappen. Het heeft zich teruggetrokken uit Zwitserland, Oostenrijk en Portugal. Eerder waren de kantoren in Scandinavië en Oekraïne gesloten. In België werkt de site van Groupon normaal.
Groupon biedt producten en diensten aan met grote kortingen. Het gaat om dagelijks wisselende lokale aanbiedingen. De kortingsbonnen worden aangeboden voor restaurants, beautysalons, reizen, ticket-deals, shopping-deals, hotels en dergelijke. Aangezien Groupon lokale ondernemers in contact wil brengen met klanten in hun buurt, moest het bedrijf in iedere markt waar het actief wil zijn, een kantoor en een team hebben. In Europa is het sinds 2010 aanwezig.
De bezoekers van de sites Groupon in Oostenrijk, Zwitserland, Portugal en Oekraïne krijgen sinds deze week krijgen de mededeling te zien dat het bedrijf in die landen niet meer actief is. Klanten die in het bezit zijn van kortingsbonnen, worden doorverwezen naar de klantenservice.
Vorig najaar werden al de kantoren in Griekenland, Turkije, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland gesloten.
Groupon, dat vanuit de VS enkele jaren geleden een pijlsnelle opgang kende, ervaart sinds meerdere maanden veel tegenslag. Zo werd het bedrijf eind vorig jaar verplicht om zich terug te trekken uit Marokko, Panama, Filipijnen, Puerto Rico, Taiwan, Thailand en Uruguay.
Dat nu ook in Europa kantoren moeten gesloten worden, is een teken hoe diep de crisis is. Eerder werd al gewag gemaakt van grote problemen in de VS. Daar zijn vorig jaar 1.100 werknemers ontslagen en moest Andrew Mason, de oprichter en CEO, zich terugtrekken.
Tegenover de introductiekoers in 2012 is het aandeel Groupon op de Amerikaanse beurs nog maar 10% waard.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?