iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Optimisme is het sleutelwoord bij de detailhandelaars in de aanloop naar de zomeruitverkoop, zo blijkt uit de traditionele enquête van de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM in de aanloop naar deze belangrijke periode in het detailhandelsjaar.
Drie op de 10 winkeliers verwachten een lagere omzet tijdens de komende zomeruitverkoop, die op 1 juli begint, tegenover 48,7% vorig jaar, zo blijkt uit de traditionele enquête van het UCM bij zelfstandige winkeliers in Wallonië en Brussel in de aanloop naar deze belangrijke periode in het retailjaar. "Optimisme lijkt dus aan de orde van de dag", zegt de organisatie, die erop wijst dat de uitverkoop zal beginnen met een vrij standaard 30%, in tegenstelling tot vorig jaar, toen de kortingen vanaf het begin hoger waren. De UCM wijst er echter op dat dit optimisme volgt op een moeilijke eerste helft van het jaar voor winkeliers. "Bijna een op de twee detailhandelaren zegt dat ze de afgelopen zes maanden minder hebben verkocht en meer dan twee op de vijf (40,9%) heeft meer voorraad dan normaal. Dit cijfer, dat vorig jaar 49,6% was, laat zien hoe vooruitziend retailers zijn als het gaat om het beheren van hun voorraden, maar kan ook worden verklaard door de energiecrisis, vertragingen in de levering, enzovoort." Als gevolg hiervan heeft 37% van de ondervraagde detailhandelaren al vanaf begin juni promoties en gezamenlijke aanbiedingen ingevoerd, tegenover 51,4% in 2022, merkt de Union des classes moyennes op.
De UCM-enquête van dit jaar besteedde ook bijzondere aandacht aan de betalingsmethoden die in de winkels worden gebruikt. In het bijzonder bleek dat debetkaarten nu in 9 op de 10 winkels worden geaccepteerd, terwijl meer dan 1 op de 2 winkeliers betaling via de smartphone aanbiedt. "Elektronisch betalen is vanzelfsprekend geworden en een essentieel betaalmiddel voor klanten: meer dan 75% van de ondervraagde detailhandelaren geeft aan dat meer dan de helft van de aankopen die ze doen elektronisch wordt betaald. Elektronische faciliteiten brengen echter wel kosten met zich mee voor retailers: gemiddeld geeft 30% van hen er meer dan €100 per maand aan uit, concludeert de organisatie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?