iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Na de coronapandemie heeft de historisch hoge inflatie een grote invloed op de aankopen van verse voeding voor thuisverbruik. De voedingsinflatie stijgt tot boven de 10%. De voedingsomzet overtreft in augustus voor de derde maand op rij het niveau van vorig jaar. Bovendien is er van januari tot augustus 2022 een omzetdaling van 0,7%, al zijn er sterke verschillen per verscategorie. Dat blijkt uit gegevens van het GfK-consumentenpanel en de inflatiecijfers van de Nationale Bank van België.
De uitbraak van COVID-19 in maart 2020 en de bijhorende maatregelen hadden een enorme impact op de aankopen van verse voeding voor thuisverbruik. De besteding aan verse voeding lag in 2020 maar liefst 14% (12% voor FMCG) hoger dan 2019. In 2021 daalde het thuisverbruik van verse voeding licht met 2% (2% voor FMCG), maar we kwamen nog steeds 12% (10,7% voor FMCG) hoger uit dan in 2019. De bestedingen in 2022 moeten dan ook in dit perspectief bekeken worden.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?