Aan het begin van 2023 polste onze redactie naar de mening van een aantal franchisenemers over de markt en haar problemen. Want wie kan het nu beter over de situatie op het terrein hebben dan mensen die er dagdagelijks mee bezig zijn? Hoe beleefden zij het bewogen jaar 2022? Welke verwachtingen hebben ze voor dit jaar? Starten doen we met Jan Peeters, zaakvoerder van de groep Peeters-Govers.

2022 bevestigde wat ik al jaren zie evolueren: de snelheid van cycli. Corona was begin maart ‘vergeten’ en waar foodretail in 2020 en 2021 dé favoriete sector was om in te investeren, sloeg dit meteen om in 2022 ten gevolge van de inflatie-/energieproblematiek. Supermarktvastgoed als beleggingsproduct daalde meteen in waarde, de pers meende een nieuwe zwakste leerling van de klas gevonden te hebben en beurskoersen kwamen onder druk te staan. Ditzelfde besef van cyclische snelheid doet me hopen op een snel herstel uit de huidige situatie vanaf de zomer van 2023. Op korte termijn is het positieve effect van onze automatische loonindexering immers het behouden van de koopkracht en het vertrouwen van de consument. Op lange termijn vrees ik voor nadeligere gevolgen: onze sourcing zal meer en meer in het buitenland moeten gaan gebeuren omdat daar goedkoper geproduceerd wordt en ‘grensshoppen’ zou lucratiever kunnen worden door de minder gestegen loonkosten in het buitenland. Het grootste probleem in de huidige retail? De moeilijkheid om goed personeel te vinden en te behouden. Bij onze organisatie is het probleem enigszins te overzien, maar elders hoor ik ergere geluiden. Het permanent ‘in reserve’ moeten zetten van medewerkers ter vervanging van (zeker en vaststaande) toekomstige vertrekkers, het permanent moeten opleiden van nieuwe medewerkers en het moeten doen van concessies op rendementen van medewerkers ‘om gewoon de deuren te kunnen openen’, weegt zwaarder door dan het equivalent van de 2-4 extra krachten die de tijdelijke energieprijzen met zich meebrengen. Het tekort aan medewerkers is een absolute bedreiging voor kwaliteitsvolle retail.

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit onze special edition van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine