- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De hittegolf in België heeft een grote impact op de verkoop van sommige producten. Delhaize maakt alvast een eerste balans op en dat terwijl er nog goed weer wordt voorspeld tot midden augustus.
De zomer is al een maand in het land en dat gaat vaak gepaard met hoge temperaturen. Zo klimt het kwik op onze thermometers soms zelfs tot 34 graden Celsius en dat is uiterst ongebruikelijk in België. In de afgelopen weken hebben consumenten bij Delhaize zich dan ook op allerhande dranken en ijsjes gestort. Maar wie zomerse temperaturen zegt, zegt niet alleen verfrissing, maar ook bescherming met verschillende zonnebrandproducten.
Door deze hittegolf ziet Delhaize de verkoop in de drankenrayons sterk stijgen, hoofdzakelijk bij de non-alcoholische dranken, maar ook lichtjes bij de alcoholische dranken. In vergelijking met dezelfde periode van vorige zomer werden er 5 miljoen extra producten gescand aan de kassa in de rayon van het water, de sappen, bieren en frisdranken. Bij de alcoholische dranken steeg de verkoop van sangria met 55%, die van Aperol met 45% en die van Prosecco met 25%. Daarnaast verkocht de retailer 500.000 flessen Premium Mixers in de afgelopen twee weken.
De snikhete temperaturen dwingen consumenten ertoe om zich op alle mogelijke manieren te verfrissen. De ene kiest ervoor om zich thuis in de airconditioning terug te trekken en zo te ontsnappen aan de hete stralen van de zon, terwijl de andere zich op koele drankjes en ongetwijfeld ijsjes stort. Bijgevolg werden de ijsrayons recentelijk overrompeld door een mensenmassa die op zoek was naar verkoeling. Zo steeg de ijsjesverkoop bij Delhaize met meer dan 50%, en zelfs 75% voor ijsjes die per stuk verkocht worden. De verkoop van ijsblokjes gaat bovendien door het dak met een stijging van 125%.
De Belgen beschermen zich ook en hebben de rayon met de zonnebrandproducten leeggekocht: +20% van de verkoop tijdens de afgelopen 4 weken
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?