Digitale technologie verandert de manier waarop aan boodschappen gedaan wordt, dat zegt Nielsen op basis van een wereldwijd consumentenonderzoek. Zo blijkt dat een kwart van de consumenten al online boodschappen doet, en meer dan de helft van plan is het in de toekomst te doen.
Digitale technologie heeft verschillende sectoren al fundamenteel door elkaar geschud: iTunes en Spotify hebben de muzieksector veranderd, en Netflix en Amazon hebben dat voor respectievelijk televisie en de boekenverkoop gedaan. Bij de dagelijkse boodschappen is die evolutie trager op gang gekomen, maar de digitale technologie is wel degelijk aan het veranderen wat het betekent om boodschappen te doen. Dat is de conclusie van ‘The Nielsen Global E-commerce and the New Retail Survey’, waarvoor 30,000 online respondenten uit 60 landen werden ondervraagd.
Daar is de melkman weer
Het online bestellen van boodschappen wordt steeds populairder. 25% van de ondervraagden hebben het al gedaan en 55% is geneigd het te doen in de toekomst. Nielsen verwijst voor dit fenomeen van home delivery naar het concept van de melkman, die in de jaren ’50 en ’60 ook al aan huis kwam leveren. Alleen gaat het nu om volledige boodschappen, die online besteld worden via de site of app van een retailer. De drive thru en click & collect-principes worden wereldwijd aanzienlijk minder gebruikt (beide 12%), maar meer dan de helft van de consumenten wil dit wel graag in de toekomst eens proberen.
Generatie Y en ZAlle vormen van online boodschappen doen, zijn het populairst bij de generaties Y en Z, de jongeren tussen 15 en 34 die zijn opgegroeid met de nieuwe technologieën en er vertrouwd mee zijn. Ze zijn dan ook het meest enthousiast om nieuwe e-commerce mogelijkheden te gebruiken. Dit is misschien niet zo verrassend, maar wel essentieel gezien deze generaties onze economie de komende decennia vorm zullen geven.
ProductselectieDe boodschappen die online gebeuren zijn niet dezelfde als die in de fysieke supermarkt. Het bewijs? In de VS bestaat het gemiddelde online winkelmandje voor 60% uit non-food en voor 40% uit food producten. Dat is exact het omgekeerde van een winkelmandje in het fysieke winkelpunt. Waarom? Door hun nabijheid, spelen fysieke winkels vooral in op convenience en op vers. Bij verse producten wil de consument overigens graag kunnen ruiken, zien en voelen welk exemplaar hij meeneemt. Non-food producten, zoals personal care producten, zijn dan weer online erg populair. Nielsen wijst er ook nog op dat er een groot potentieel is in e-commerce voor gespecialiseerde winkels en assortimenten. Een webshop laat retailers immers toe om een grotere en specifiekere productselectie aan te bieden dan mogelijk is in een supermarkt, waar je fysiek beperkt ben door de ruimte van de winkel en het magazijn.
Clicks & Bricks domineren nog steedsZullen clicks de bricks vervangen? Volgens Nielsen is dat zeker niet voor morgen. Fysieke winkels hebben immers nog altijd enkele sterke voordelen ten opzichte van e-commerce. Zo is de winkelervaring nog altijd heel belangrijk voor de consument. Niet alleen de onmiddellijke voldoening van het boodschappen doen, maar ook de geur van vers gebakken brood of het zicht van enkele mooi aardbeien zijn enkele zaken die een webshop niet kan nadoen. Ook het sociale aspect maken van winkelen voor 61% van de respondenten een aangename ervaring. Daarom moeten retailers volop blijven inzetten op de winkelervaring en daarbij ook gebruik maken van digitale toepassingen. Al blijven service, assortiment en het winkelconcept (en niet digitale schermen) de basiselementen van een goede winkelervaring.
Digitaal in het winkelpunt
Door het toepassen van digitale toepassingen kan het gemak en de personalisatie van e-commerce ook naar het fysieke winkelpunt gebracht worden. Mogelijke voorbeelden hiervan zijn mobiele coupons (18%), online boodschappenlijstjes (15%), shopping apps en in-store WiFi-verbinding. Vandaag worden zulke toepassingen nog niet echt veel gebruikt, maar uit het Nielsen-onderzoek blijkt wel dat de bereidheid om dit in de toekomst te doen groot is. Dat is zo voor e- of m-coupons (65%) en mobiele boodschappenlijstjes (64%), maar evenzeer voor inloggen op de in-store WiFi voor informatie of aanbiedingen (66%), in-store info opzoeken op computers die ter plekke beschikbaar zijn (68%) en QR-codes scannen (65%). Vandaag gebruikt zo’n 22% van de consumenten verder de self checkout en zou 65% dit in de toekomst doen. 12% gebruikt een self scanner en 70% is hiertoe bereid in de toekomst. Waarom? Simpel: het bespaart het veel tijd.