- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In België zijn ze nog niet te zien, maar in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wel: flitsbezorgers. De nieuwste spelers in de digitale foodretail beloven via een app binnen de tien minuten boodschappen aan huis te bezorgen vanuit zogeheten ‘dark stores’. Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer ze ook bij ons opduiken.
In Nederland zijn er sinds kort koeriers van Gorillas te zien, een Duitse flitsbezorger die via zijn app belooft om binnen de tien minuten boodschappen aan huis te leveren. Het bedrijf heeft al acht vestigingen in Nederland en intussen zouden ook gelijkaardige bedrijven als Flink (ook Duits) en Getir (Turks) klaar staan om naar Nederland te trekken. Getir vestigde zich eerder al in Londen en Parijs. Het gaat stuk voor stuk om jonge bedrijven die financiële steun krijgen van investeerders die heel wat potentieel zien in de markt. In Londen is nu de nieuwe flitsbezorgingsdienst Jiffy gestart. Met de nodige ambitie: de start-up wil voor begin april al vijf minihubs hebben in de Britse hoofdstad. Voor het einde van het jaar moet de teller al op meer dan 20 van deze ‘dark stores’ zijn vanwaaruit dagelijkse boodschappen binnen een straal van 3 kilometer binnen 10 minuten moeten worden bezorgd. In de dark stores zijn er tussen duizend en tweeduizend producten beschikbaar – in het geval van Getir gaat het om 1.500 producten.
Het valt hoe snel de markt van de flitsbezorgers evolueert en hoeveel spelers kansen zien om een nieuwe stap in de e-commerce van voeding te zetten. Gorillas opende in Nederland in alle stilte acht kantoren. Getir is al langer aanwezig in Turkije – het startte in 2015 -, maar zette dit jaar de stap naar andere steden in Europa. Albert Heijn deed een test met flitsbezorging in Amsterdam, maar zet die drie jaar geleden opnieuw stop wegens een gebrek aan interesse. Vandaag lijkt de markt, ook door de pandemie en de lockdownmaatregelen, een stuk rijper geworden te zijn, zeker nu ook steeds meere investeerders er brood in zien. Gondola vroeg de flitsbezorgers of er concrete plannen zijn om naar België te komen, maar antwoorden kregen we niet. Het lijkt slechts een kwestie van tijd eer het zover is: in Nederland, Duitsland en het VK staan food e-commerce een heel stuk verder dan in ons land.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?