Fresh Special Hoe het versuniversum zichzelf heruitvindt
Op 28 april vindt het Verscongres plaats, een evenement van Gondola waarop specialisten het hebben over het belang en de belangrijkste tendenzen van het vak. Bij de sprekers : Gil Dumarey, CEO van Upfresh, die we ontmoeten in het hoofdkwartier van zijn bedrijf in Oostende.
Upfresh is een perfecte illustratie van de evolutie van het versuniversum. Het bedrijf werd 76 jaar geleden, na de oorlog, in Gistel opgericht als een vlees- en worstgroothandel. Er zijn andere sleutelmomenten in zijn geschiedenis. Zo is er 1978, het jaar van de lancering van de paté Fermette, en deze naam, Fermette, zal nog lang de naam van het bedrijf zijn. In 1994 namen Detry en Yves en Kurt Depuydt het bedrijf over en ontwikkelden het assortiment delicatessen, salades, charcuterie en kaas. Het bedrijf groeide ook door overnames, zoals Père Lejeune in Barchon, in de Luikse regio, dat gespecialiseerd is in kwaliteitsproducten. En in 2019 heeft Fermette Food Group zich losgemaakt van haar banden met haar aandeelhouder Detry. Sindsdien staat de familie Depuydt nog steeds aan het roer, maar het bedrijf heeft ook extern managementtalent aangetrokken, zoals Gil Dumarey, de CEO. Het succes is er nog steeds: in 10 jaar activiteit, van 2010 tot 2020, is de omzet van Fermette met 90% gestegen, die van Père Lejeune met 61%! Het bedrijf heeft een omzet van 118 miljoen euro (2021), telt 204 werknemers in 4 vestigingen: Oostende, Barchon, Droixhe en Sint-Katelijne-Waver. Het distribueert 8.000 producten, waarvan 40% eigen merken zijn.
Een assortiment gebaseerd op de laatste trends
Het bedrijf heeft ook zijn naam veranderd: Fermette werd in september 2021 Upfresh, en dat is niet zomaar een detail: het is de uitdrukking van een nieuwe strategie. De waarden en de legitimiteit van zo'n lange ervaring in slagerij en vleeswaren zijn er nog steeds, maar ze worden nu vooral geassocieerd met een moderniteit die beantwoordt aan de behoeften van de markt. "Wij zijn niet alleen groothandelaars," legt Gil Dumarey uit. "Wij brengen waarde en visie. Wij werken met niet minder dan 450 leveranciers. Naast de producten van de grote nationale merken ontwikkelen wij onze eigen assortimenten, alsmede lokale producten, edele producten, waarmee onze klanten zich kunnen onderscheiden. Wij gaan op zoek naar deze kleine ambachtslui of producenten en bieden hen afzetmogelijkheden aan 3.200 klantenwinkels in België, waarbij wij alle commerciële en logistieke aspecten beheren. Wat onze klanten betreft, zij profiteren van het beste van twee werelden: de prestaties van een onberispelijke service, maar ook de toegang tot een breed scala van lokale en hoogwaardige producten, alsmede producten die op maat zijn ontwikkeld rond nieuwe trends. "Onafhankelijke detailhandelaren, of het nu F2 of kleine traditionele detailhandelaren zijn, moeten een antwoord hebben voor de nieuwe generatie werknemers, met kant-en-klaarmaaltijden die zowel kwalitatief hoogwaardig, lekker als gezond zijn. Maar ook anders dan het standaard supermarktaanbod. Ons ruime assortiment kant-en-klaarmaaltijden groeit met dubbele cijfers! En we lanceren nu ook een reeks producten voor flexitariërs. Wij hebben 600 kaasproducten in voorraad.
One stop shop
Upfresh wil voor zijn klanten een one-stop-shop zijn voor al hun behoeften, maar ook een partner die hen helpt om de markt bij te houden en te evolueren, door hun categoriebeheer op zich te nemen: "Voor veel detailhandelaars is de sleutel tot succes het aanbieden van een echte ervaring en een verschil, om alle kansen te kunnen benutten om hun omzet te ontwikkelen met een aangepast en kwalitatief assortiment. Zonder natuurlijk de basis te vergeten: door voor 18.00 uur op het platform te bestellen, wordt de klant de volgende dag bezorgd door de vloot van 43 vrachtwagens die kriskras door het land rijdt, en waarbij elke chauffeur is opgeleid om als een ware ambassadeur van het merk op te treden. Met het succes, is de ambitie niet afgenomen, verre van dat. In Oostende is Upfresh al gestart met de bouw van een gloednieuw semi-automatisch magazijn van twee verdiepingen, dat in het derde kwartaal van 2023 zal worden opgeleverd. Wat is een beter teken van vertrouwen in de toekomst? Upfresh. Het was zeker een goede naam...