Hoe hypermarkten zich klaarmaken voor de toekomst
Ze hebben de tijdsgeest niet mee en staan onder druk van e-commerce en digitale giganten. Hypermarkten moeten zichzelf heruitvinden om te overleven. Drie strategieën waarmee ze zich toekomstproof maken.
Meer ‘shops in shop’
Tijdens de voorbije zomer installeerde de Franse hypermarktreus Géant Casino hoekjes van La Grande Récré in zijn negen verkooppunten ter vervanging van zijn eigen afdeling met speelgoed. Dankzij die ‘shops in shop’ hoopt de retailreus te profiteren van de expertise van de speelgoedspecialist door een gevarieerd en gespecialisserd aanbod. Aan de andere kant laat de eerste stap naar de grootdistributie La Grande Récré toe om nieuwe consumenten aan te spreken. Een win-win-overeenkomst die volgend jaar tot meer openingen moet leiden. “Onze winkel van Marseille La Valentine toont hoe de toekomst van de hypermarkt er volgens Casino uit ziet. In de pilootwinkel krijgen onze samenwerkingen met C&A, Hema en Claire een plaats”, klonk het bij de opening van de nieuwe shop in shop, een concept dat al in 2017 toegepast werd bij de eerste hoekjes van zijn filiaal Cdiscount. Bij ons opende Carrefour in zijn hypermarkt in Oudergem een eerste shop van Cash Converters, een samenwerking gebaseeerd op de circulaire economie die in Frankrijk al bestond onder de naam Carrefour Occasion.
De digitale reuzen kopiëren
De komst van de internetreuzen in de voedingssector enkele jaren geleden, met op kop Amazon, heeft het economische model van de hypermarkten op zijn kop gezet, op een moment dat die sowieso al in ademnood verkeerden. Met hun geavanceerde technologieën (intelligente opslagplaatsen, geautomatiseerde winkels, smart caddies, …), kleinere personeelsnood of ook nog hun uiterst snelle levering hebben ze de retail in de VS en China al door elkaar geschud en zijn ze ook op weg om dat te doen in Europa. Om hun achterstand in te halen proberen de klassieke spelers met dezelfde technologische oplossingen te komen, hoewel de economische context weinig aanmoedigend is voor investeringen. In het VK lanceerde Tesco zich bijvoorbeeld in winkels zonder kassa’s, weliswaar een heel eind na Amazon Fresh. In Frankrijk lanceerde Carrefour de voorbije maand OK, een platform waarmee klanten producten uit de winkel kunnen bestellen en in drie uur tijd thuis kunnen laten leveren. De groep Casino heeft sinds vorig jaar via zijn filiaal Monoprix een intelligente opslagplaats met de naam O’Logistique die robottechnologie van de Britse onlinesupermarkt Ocado gebruikt.
Inzetten op klantervaring
Nog een belangrijke strategie om op te boksen tegen de groei van de e-commerce: hypermarkten in de markt zetten als plaatsen waar klanten iets kunnen beleven. Een verschuiving die een grondige heraanpak van de winkels en hun beheer vraagt, maar ook heel wat mogelijkheden biedt:
- De oppervlaktes verkleinen en het aanbod veranderen in functie van het cliënteel
- Geconnecteerde valorisatieprojecten ontwikkelen (restaurants, gyms, hotel, …)
- Plaats geven aan traditioneel vakmanschap (vis, slagerij, traiteur, …)
- Animatie en beleving voorzien (materiaal testen, virtual of augmented reality, …)
- Samenwerken met locale producenten