- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De versafdeling staat vandaag in de frontlinie van de prijzenoorlog tussen supermarkten. Ten koste van wie of wat? En wat blijft er over van de marges van retailers en producenten?
Hard discounter Lidl is gestart met regionale prijzen voor een deel van zijn gamma. De hard discounter nam die beslissing omdat het merkte dat er in sommige regio’s vooral in de versafdeling heel sterke promoties gevoerd worden. Dat is geen toeval. Zowat elke foodretailer schuift vandaag de afdeling vers – en dan vooral groenten en fruit - naar voor om consumenten voor zich te winnen. Bij sommige winkels neemt vers zelfs meer dan de helft van de winkeloppervlakte in. “De afdeling in supermarkten is vandaag veel groter dan vroeger. Het bepaalt het kwaliteitsimago van de winkel en het is normaal ook de meest rendabele afdeling voor de uitbater”, zegt Christophe Sancy, hoofdredacteur van Gondola Magazine. Silvie Vanhout, expert bij Gondola Academy: “Vers benadrukt ook het gezondheidsaspect, waar veel consumenten nu belang aan hechten. Als je naar de strategie van de verschillende retailers kijkt, focussen ze bijna allemaal op gezondheid.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?