De wintersolden zijn op 3 januari van start gegaan. Volgens zelfstandigenorganisatie NSZ pakken winkeliers uit met zeer hoge kortingen, omdat consumenten gewoon zijn geworden aan lage prijzen door de opeenvolging van kortingen tijdens het jaar. Kleinhandelaars dreigen daardoor in moeilijkheden te raken, waarschuwt de vereniging.
"Door de talrijke kortingen tijdens het jaar - mid season, Black Friday, koppelverkoop, online - moeten heel wat uitbaters van kledingwinkels uitpakken met veel hogere kortingen dan normaal, omdat klanten het anders niet meer de moeite vinden", zegt NSZ in een perscommuniqué. Een gevaarlijke evolutie, die winkels in moeilijkheden kan brengen, aldus de zelfstandigenorganisatie.
De modedetailhandel blikt terug op een matig najaar, zo blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 447 kleding- en schoenenwinkels hebben deelgenomen. 22% van de modewinkels zag hun omzet toenemen (gemiddeld met 4%), 41% spreekt van een status-quo en 37% zag hun omzet dalen (gemiddeld met 3%).
Bovendien verwacht slechts 19% van de kleding- en schoenenwinkels dat de wintersolden beter zullen verlopen dan de wintersolden van 2017, die eindigden met licht positieve omzetstijging van 1%. 39% gaat uit van een status-quo en 42% verwacht een slechter resultaat. Een schatting die gelijkloopt met die van de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM (18% verwachte meer verkoop, 46% evenveel en 38% minder).
Kortingen van 30 à 50% vanaf begin solden
Volgens de twee zelfstandigenorganisaties zien schoen- en kledingwinkels zich verplicht vanaf het begin van de solden hogere kortingen toe te kennen. Volgens het NSZ zijn op die manier kortingen tot 40% mogelijk bij de start van de solden, het dubbel van wat normaal geafficheerd wordt. Volgens sectorfederatie Comeos zijn zelfs kortingen tot 50% mogelijk. UCM geeft aan dat één op twee winkeliers van bij het begin van de solden kortingen van -30% toekent, terwijl één op vier op bepaalde producten zelfs een reductie van 50% geeft.
« De klanten verwachten het »
"De consument verplicht winkeliers er min of meer toe, gezien de kortingen die er al tijdens het jaar zijn. Ze verwachten dat er in de solden hoge kortingen zijn", aldus het NSZ. Christine Mattheeuws, spreekbuis van de organisatie: "Voor de consument is dat goed nieuws, maar voor de modedetailhandel veel minder. Modewinkels worden als het ware verplicht om in die kortingsrace mee te stappen om geen klanten te verliezen, maar dat heeft impact op hun omzet, hun winst en dus ook op de algehele leefbaarheid van een winkel. We mogen niet vergeten dat de kleinhandel na de horeca en de bouw de sector is met het meest aantal faillissementen in 2017. Alle winkels verkopen natuurlijk liever producten aan 100 procent van de prijs, maar dat wordt stilaan een uitzondering.”
Veelbelovende start
Door de matige verkoop in het najaar ligt er met andere woorden nog voldoende in de rekken om te kunnen spreken van aantrekkelijke solden. Vooral typische winterspullen (dikke jassen, pulls, warme kostuums, laarzen…) zijn nog overvloedig voorradig omdat de winter zich, buiten enkele dagen begin december, nog niet echt heeft laten voelen. Positief is ook dat de solden starten in volle kerstvakantie, wat garant zou moeten staan voor een sterke start.
Die gunstige voortekens hebben zich ook vertaald in een goede start van de solden, laat Comeos weten. De handelaars hebben vandaag 4% meer verkocht dan op de eerste soldendag vorig jaar. “Er was minder volk vandaag in de winkelstraten maar er waren meer kopers en zij die kochten, spendeerden meer dan vorig jaar”, aldus Dominique Michel, ceo van Comeos. De shoppingcentra scoorden deze voormiddag beter dan de winkels in de steden maar dat lag wellicht aan de weersomstandigheden. De pulls waren vandaag het meest populair onder de soldenartikelen.