Artificiële intelligentie krijgt een steeds grotere impact op de automatisering van heel wat taken. Managers zullen daar in de toekomst wel degelijk rekening mee moeten houden. Van managementtechnieken tot soft skills, elke leidinggevende zal zich moeten aanpassen. Gondola People sprak met Christian du Jardin, CEO van Kera Way Consulting, managementcoach en AI-fanaat.

Nieuwe competenties die ontwikkeld moeten worden

Om behoorlijk te kunnen functioneren in een wereld waar AI steeds meer aanwezig zal zijn, gaan managers moeten evolueren en nieuwe competenties ontwikkelen. “De noodzakelijkheid van het ontwikkelen van nieuwe capaciteiten bleek uit een belangrijk onderzoek van Accenture, gevoerd bij zo’n 1700 managers”, legt Christian du Jardin uit. Inderdaad, in een min of meer nabije toekomst zullen 30 tot 50% van de taken die vandaag door managers worden uitgevoerd, door AI-programma’s kunnen worden ingevuld. Neem bijvoorbeeld analyse en reporting. “De AI die eraan komt zal de organisaties, het functioneren van de teams en de businessprocessen ingrijpend veranderen. Managers zullen zich dus op een andere manier moeten waarmaken, bijvoorbeeld in het begeleiden van verandering”, voegt onze expert daaraan toe. Hij preciseert daarbij dat volgens het onderzoek de managers zich nog niet bewust zijn van welke veranderingen ze zullen moeten invoeren. Volgens hem zal die bewustwording er maar komen eens de leidinggevenden zullen beseffen hoe groot die transformaties wel zullen zijn, en dat ze die niet alleen zullen kunnen beheren.

Emotionele intelligentie en creativiteit als motor van digitale transformatie

De nieuwe competenties die ontwikkeld moeten worden hebben onder andere betrekking op maatschappelijke interactie, empathie en creativiteit. “Kortom, al wat te maken heeft met emotionele intelligentie en waarvan de noodzakelijkheid erkend is. Zoals Daniel Goleman* jaren geleden al zei, zijn de meest succesvolle managers diegenen die aan hun emotionele kwaliteiten werken”, illustreert hij nog.

Volgens Christian du Jardin moet je om je emotionele intelligentie te ontwikkelen werken aan het bewust zijn van jezelf en de anderen, zelfbeheersing en relaties met anderen. “Een team kunnen leiden is belangrijk, want het zijn de teammanagers die het verschil kunnen maken bij veranderingen. Wanneer de medewerkers immers beslissen om geen spelers te worden in die verandering, kan deze niet goed verlopen. De manager die verantwoordelijk is voor de digitale transformatie zal ervoor moeten zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting staan, en zijn of haar middelen vergaren rond een inspirerend en zinvol project. Er moet voor gezorgd worden dat er geen angstreflex ontstaat. Iedereen moet uit zijn comfortzone treden en het verleden moet in sommige gevallen worden begraven. Daarom is een uitstekende emotionele intelligentie onontbeerlijk”, weet hij.

Een ander werkpunt voor de managers is creativiteit, want alleen hierdoor kunnen ze het verschil maken met de algoritmes van AI. “In tegenstelling tot wat algemeen aangenomen wordt, is creativiteit geen aangeboren competentie die je al dan niet hebt. Creativiteit kan je leren, en draait niet alleen rond het massaal produceren van nieuwe ideeën. We hebben het hier over nuttige creativiteit, die onmiddellijk toepasbaar is en garant staat voor een duurzame toekomst. Het proces van ‘design thinking’ van de d.school van Stanford is een voorbeeld wat betreft het beheer van innovatie in AI-design, omdat het draait om empathie met de klant, extern of intern, maar ook om de multidisciplinariteit van het projectteam.”

De manager als bewaker van de ethiek

Christian du Jardin is ervan overtuigd dat managers heroïsche tijden tegemoet gaan. “AI zal een disruptie veroorzaken in het huidige evenwicht. De manager moet zich daarvan bewust zijn: voor hemzelf, voor zijn team en voor zijn organisatie.”

Volgens hem is een andere uitdaging die de manager zal moeten aangaan het goed aanwenden van AI. Hij zal een visie moeten hebben over wat er gebeurt en zorgen voor een wettelijk, ethisch en degelijk gebruik ervan. “Zijn grootste vrijheid wordt het kiezen van het antwoord dat hij gaat bieden op de komende veranderingen. AI is een feit en zal niet weggaan. Het verleden komt niet terug en de toekomst blijft te bepalen. Efficiënte managers zullen diegenen zijn die erin slagen zich aan te passen en de capaciteiten te ontwikkelen die hen onmisbaar maken wat het beheer van de digitale transformatie betreft. Dat gaat dus een pak verder dan alleen maar zuiver technologische competenties.”

* Daniel Goleman: Emotional Intelligence – Bantam Books 1995

Gondola People

Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?

Klik hier