iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Na twee jaar van hoge inflatie lijken de grootste prijsstijgingen in de supermarkt achter de rug. De inflatie ligt nu op 2,73%, zegt consumentenorganisatie Testaankoop. Een jaar geleden was dat nog 20,62%. Bij enkele producten is er een lichte daling.
Consumenten moesten de voorbije twee jaar steeds dieper in de portemonnee tasten om hun boodschappen te doen, maar de inflatie lijkt nu de stagneren. Enkele belangrijke producten zijn vandaag zelfs goedkoper dan een jaar geleden, stelt Testaankoop. Brood kost nu bijvoorbeeld 2,7% minder dan vorig jaar, halfvolle melk kost 3,5% minder en vershoudfolie en aluminiumfolie is 7% goedkoper dan vorig jaar. Tegenover twee jaar geleden zijn die producten wel nog altijd stevig in prijs gestegen. “In twee jaar tijd werd brood 24% duurder en zuivel 28%. Gemiddeld stegen producten in de supermarkt met 26% in vergelijking met januari 2022, dat is de eerste maand met een inflatie van meer dan 2%”, aldus Testaankoop. Sterke prijsdalingen zijn niet te verwachten, stelt de consumentenvereniging. “De prijzen op de internationale markten van grondstoffen zoals plantaardige olie en granen dalen al bijna twee jaar, maar er is geen gelijkaardige daling in producten als frituurolie, pasta en bloem in de supermarkt. Integendeel, frituurolie kost gemiddeld 39% meer dan twee jaar geleden, en pasta kost ons ook nog gemiddeld 5% meer dan anderhalf jaar geleden, toen de prijzen op de internationale markten zijn beginnen dalen.” Volgens Testaankoop is er wel ruimte voor grotere prijsdalingen, op voorwaarde dat de kosten verdeeld worden tussen alle actoren. “Volgens ons komende de stijgende kosten nu disproportioneel vak bij de consument te liggen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?