Carole Boelen
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carole Boelen
Na investeringen in fitnessketen Jims en online apotheek Newpharma, pompt Colruyt Group opnieuw 20 miljoen euro in een van zijn ketens, meer bepaald in versmarkt Cru. Dat moet helpen om de verlieslatende winkels weer op het rechte pad te brengen.
Colruyt Group is duidelijk bezig met een doorlichting van zijn ketens. Wie heeft voldoende potentieel en mag blijven, en wie wordt verkocht? De afgelopen weken raakte al bekend dat Colruyt Group zo’n 20 miljoen euro pompt in zowel fitnessketen Jims als online apotheek Newpharma. Daarnaast heeft het bedrijf besloten om zijn verlieslatende ketens DreamLand en Dreambaby te herstructureren. Deze week is het de beurt aan versmarkt Cru die wordt doorgelicht. Ondanks het feit dat de keten al sinds zijn oprichting in 2014 verlieslatend is, ziet Colruyt Group nog voldoende potentieel in de keten om te kunnen groeien en dus in de portefeuille van Colruyt Group te blijven. Daarom investeert Colruyt Group ook 20 miljoen in Cru, meldt De Tijd. Volgens “De Cru-winkels zijn nog jong. Nog geen jaar geleden opende de vierde Cru-markt in Dilbeek. Het is enerzijds een serieuze investering, maar anderzijds leidt het ertoe dat de vaste kosten nu gedragen worden over meer winkels”, vertelt woordvoerder Silja Decock aan De Tijd, die benadrukt dat de groep ook de operationele efficiënte volop aan het verbeteren is. Van een verkoop is dus zeker geen sprake. Al moet nog blijken of de 20 miljoen euro voldoende zal zijn om Cru alsnog financieel gezond te maken. In het boekjaar 2021-2022 boekte de keten volgens De Tijd nog een bedrijfsverlies van 5,2 miljoen euro op een omzet van 24 miljoen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?