Modeketen JBC en het webplatform Belgunique zetten van 7 tot en met 31 maart 5 lokale creatievelingen in de kijker onder de noemer Local Market. Concreet stelt JBC daarbij in elke Vlaamse provincie 1 filiaal ter beschikking waar de collecties van de talenten, die trouwens afkomstig zijn uit een van de 5 Vlaamse provincies, verkocht zullen worden.

Vlaanderen telt enorm veel gepassioneerde talenten die artistiek, ambachtelijk en authentiek actief zijn in hun eigen atelier. Zij produceren bewust en gemotiveerd met natuurlijke, kwalitatieve, duurzame en herbruikbare grondstoffen en met lokale of gerecycleerde materialen. Maar het groot publiek weet hen niet altijd te vinden of kijkt eerst en vooral naar zijn portemonnee. Aangezien lokale creatievelingen vaak niet over grote marketingbudgetten beschikken om het te kunnen opnemen tegen grote winkelketens of e-commercespelers, willen JBC en wegplatform Belgunique hen een hart onder de riem steken.

Daarom zal de modeketen van 7 tot en met 31 maart 5 JBC-winkels ter beschikking stellen waar de collecties van 5 creatievelingen getoond zullen worden. Daarbij gaat het om vestigingen in Zoersel, Deinze, Sint-Kruis, Leuven en Sint-Truiden. De collecties worden aangeboden in een tijdelijke shop-in-shop met een duidelijk zichtbaar Local Market-cachet.  In de lokale collecties vinden we onder meer eetborden op kindermaat, speelaccessoires voor kinderen, wenskaarten, houten juwelen en porseleinen juwelen…  De 5 lokale makers werden geselecteerd door JBC op basis van de producten waarmee een ‘match’ was met de JBC-doelgroep. Het gaat om ‘Local Market’ dus om een complementair aanbod. “Iets wat de JBC-klant wel leuk zou vinden maar wat niet in JBC te vinden is”, aldus JBC.

5 ontwerpers uit 5 Vlaamse provincies

Onder de artiesten vinden we onder meer grafisch ontwerpster Nathalie De Bock uit Hamme die met haar Studio Loco leuke en vrolijke accessoires voor kinderen aanbiedt, zoals notitieboekjes, borden en posters. Daarnaast kunnen klanten ook de houten Thus-creaties van Karl Decré ontdekken die onder meer bestaan uit wenskaarten, juwelen, posters en verlichtingsarmaturen. Of nog het slow-design juwelenlabel somethingsINSIDE van Franca Faggio Del Giglio, de meeneem-speelmatjes van Tiny Magic van Veronique De Nijs en de Hello August-wenskaartjes van Charlène Moulin. Keuze genoeg.

Nathalie De Bock uit Hamme ontwerpt vrolijke accessoires voor kinderen onder de naam Studio Loco.

"We ontfermen ons graag over jong Belgisch talent. Zo hebben we in het verleden onze schouders onder de herbruikbare luier start-up Washcot gezet en waren we ook al partner in de Local Friday-campagne van november 2019”, vertelt Bart Claes, CEO JBC. “Deze Local Market in maart lijkt me dan ook een logisch vervolg in ons verhaal. Het feit dat deze makers ook nog eens aan de slag gaan met duurzame en herbruikbare grondstoffen of gerecycleerde materialen, maakt voor ons de puzzel compleet, aangezien wij al ons al jaren inzetten voor duurzaam ondernemen, met respect voor mens en milieu.”

De artikelen van de 5 lokale talenten zijn nu al verkrijgbaar via het webplatform Belgunique.be.