De conversie ratio verhogen is een van de belangrijkste uitdagingen voor wie aan webverkoop doet. 20% van de webklanten die een of meerdere artikelen in het virtuele winkelmandje hebben gedropt, verzaakt immers op het allerlaatste ogenblik, het moment van de betalingsbevestiging, alsnog aan de koop. Ingenico, wereldleider in de sector van de omnichannelbetaaloplossingen, innoveert door aan de transactie een ludieke touch te geven die het verschil maakt. Iets dat u zelf ook zou kunnen gebruiken?
Ingenico biedt zijn klanten-handelaars niet alleen een efficiënte en beveiligde betaaloplossingen, maar het bedrijf helpt hen ook om de customer journey voortdurend te verbeteren. Het innovatieteam van Ingenico ePayments ontwikkelt tools die de handelaren helpen hun verkoopdoelstellingen te bereiken en die ook voldoenaan de verwachtingen van de consumenten. Angèle Rivron, Innovation Product Manager bij Ingenico, stelt ons vandaag een innoverende oplossing voor die werd ontwikkeld in samenwerking met de Belgische start-up Luckycycle. De naam ervan, Ingenico Gamified Checkout, kan niet duidelijker zijn: deze methode optimaliseert met haar ludieke aanpak de online conversiegraad. “Een van de belangrijkste problemen van een webshop is de conversiegraad. Te veel winkelende surfers, zo’n 20%, haken af bij de laatste stap, de betaling. De inzet is dus groot, en we zijn voortdurend op zoek naar tools die de conversiegraad van onze handelaars kunnen verhogen. We hebben vastgesteld dat ‘gamification’ een belangrijke trend is die in heel wat toepassingen wordt gehanteerd. Bij e-learning wordt er bijvoorbeeld veel gebruik van gemaakt. Waarom zouden wij dat dus niet doen?”
Meer in de korf
Ingenico ePayments heeft daarom Ingenico Gamified Checkout ontwikkeld. Deze tool werd gerealiseerd in partnership met de Belgische start-up Luckycycle, die met zijn knowhow en gepatenteerde technologie een belangrijke bijdrage leverde. “De belofte die we aan de consument hebben gedaan is bijzonder krachtig: hij weet dat hij aan het eind van de transactie via een spelletje één kans op tien krijgt om te winnen wat hij net online heeft gekocht”, legt Angèle Rivron uit. “Een bijzonder aantrekkelijk aanbod, want de klant krijgt de kans om te winnen wat hij wilde kopen! Ons onderzoek, gebaseerd op een honderdtal campagnes die deze formule al gebruikt hebben, toont aan dat niet alleen de conversiegraad met zo’n 15 à 20% stijgt, maar ook het gemiddelde winkelmandje. Logisch toch? Hoe meer artikelen hij in zijn winkelmandje stopt, hoe meer hij kan winnen!”
Voeg daar nog aan toe dat elke gelukkige winnaar de kans krijgt om het goede nieuws onmiddellijk te verspreiden via de sociale media, zodat de webshop ook nog eens veel aandacht krijgt, en u begrijpt dat de ‘Gamified Checkout’ een prima manier is om conversie te stimuleren, een betere klantenbeleving in de hand te werken en tegelijk aan klantenbinding te doen, en de promotiecampagnes een steuntje in de rug te geven door viraal te gaan.
Om dit idee te doen werken moet het uiteraard perfect operationeel zijn en geen beperkingen of hindernissen veroorzaken op de website van de handelaar. Sales Director Nicolas Coppée van Luckycycle legt uit hoe zijn bedrijf de zaken faciliteert: “Onze technologie laat de klanten van Ingenico toe rechtstreeks een aantal spellen in te bedden in hun betalingsbevestingspagina’s. Ze kunnen zelf hun keuze maken in onze ludotheek, waarin we veel populaire spellen aanbieden. Zo kunnen ze opteren voor een quiz, rad van fortuin, puzzel, behendigheidsspellen, jackpot, scratch & win… Elk van die spellen kan uiteraard worden gepersonaliseerd in de huisstijl van de handelaar. Deze laatste hoeft zich ook geen zorgen te maken over het feit of alles wel legaal is: we zorgen er bij Luckycycle voor dat alle spelmodules helemaal voldoen aan de wettelijke voorwaarden.” Gelukkig heeft de wijziging aan de Wet op de handelspraktijken het sinds enige jaren mogelijk gemaakt om wedstrijden te organiseren met aankoopverplichting, wat hier uiteraard het geval is. De Belgische regelgeving wil vooral vermijden dat een winnaar per toeval wordt aangeduid, zonder een beroep te moeten doen op zijn kennis, creativiteit of vaardigheden.
Betalen met de glimlach…
We hadden het er hierboven al over: de efficiëntie van gamificationmodules werd al bewezen in een honderdtal campagnes. Voor welke handelaren leveren deze nu het meeste op? Nicolas Coppée heeft hier een duidelijke visie op: “Het goede nieuws is dat het principe zowat overal werkt. Zowel in de luxesector als in de fashionwereld of die van de premiumproducten heeft het succes, tot aan de hard discount toe. Klanten als Estée Lauder, Thalis en MediaMarkt hebben de formule al toegepast.”, antwoordt hij ons.
Aan welke ontwikkelingen de innovatiecel vandaag werkt? “Gamification heeft zijn nut al bewezen op e-commercevlak, maar wordt ook steeds belangrijker in het fysieke verkooppunt. De methode wint terrein bij de handelaars omwille van de emotie, de fantasie, het verrassings- en feelgoodeffect waarmee het de transactie omringt. We willen nu dus ook apps gaan ontwikkelen voor de allernieuwste betaalterminals van Ingenico.”