Sales & Nego Summit Joffrey Deknock (Intermarché): "Hou in gedachten dat de keuze van de klant hét doel is voor ons allemaal"
Joffrey Deknock
Joffrey Deknock
Joffrey Deknock is commercieel directeur bij Intermarché, waar hij al 12 jaar werkt. Hij is een van de sprekers tijdens de Sales & Nego Summit van Gondola Academy op 26 september. Daar zal hij onderhandelingstips op maat geven. Hier is alvast een voorproefje.
Er zijn enkele zaken die je zeker moet doen als je je wilt voorbereiden op de komende onderhandelingen:
Als we alleen kijken naar de laatste crisis (energiekosten + oorlog in Oekraïne met toenemende grondstoffenschaarste) en corona achter ons laten, hebben we als retailer een verandering gezien in de relatie tussen distributeur/leverancier. Veel leveranciers kwamen met verhogingen van de inkoopprijs die “te nemen of te laten” waren. Als producent en handelaar hebben we toegang tot informatie over productiekosten en grondstofkosten, en ook over veranderingen in de afgelopen maanden. Een verandering in inkoopprijzen was onbetwistbaar en noodzakelijk, gezien het economische klimaat, maar sommige leveranciers kwamen met verhogingen die buiten proportie waren.
Ja, het is verre van de strategie die Intermarché wil, omdat de verkoop eronder lijdt en klanten de grote verliezers zijn omdat ze hun product niet in de schappen kunnen vinden. Maar delistings blijven een onderhandelingshefboom, net als het kiezen voor parallelle inkoop voor de meest gecompliceerde leveranciers.
Tijdens de onderhandelingen staan we voor twee grote uitdagingen. Ten eerste moeten we de strategie van de leverancier afstemmen op die van de retailer. Bij Intermarché hebben we gekozen voor een strategie gebaseerd op volumegroei. Ten tweede moeten we de discussies over winstgevendheid afstemmen tussen de RSP aan de ene kant en de echte marktprijs aan de andere kant, vooral in het geval van nieuwe productlanceringen.
Door de 4 partijen die betrokken zijn bij de onderhandeling tevreden te stellen: de klant, de retailer, de winkel en de leverancier.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?